Berny Blue
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dokumentären om Berny Pålsson, författaren till självbiografin Vingklippt Ängel.
I en självbiografi som inte liknar någon annan får vi följa en ung flickas liv på olika behandlingshem och sjukhus med vaga och varierande diagnoser av psykisk sjukdom. Vingklippt ängel lämnar ingen oberörd. Med ett vackert och egensinnigt språk berättar Berny Pålsson skoningslöst och naket om främlingskap, missbruk, blodets makt och om hur det är att leva i en svart saga. Hennes väg till tillfrisknande är full av raseri och livskraft.
Denna dokumentär skildrar Berny Pålssons liv efter debuten, då hon söker hjälp för sitt drogmissbruk och kämpar för ett bättre liv.
Dokumentären är uppdelad i 6 olika klipp på youtube. Den första delen hittar ni här:
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm
Hu. Rysningar. Fy fan..
Självklart är det hela tragiskt. Men det som är mest tragiskt är när man inser att man kan kanalisera bekräftelsen som hon faktiskt fått.
Finns dessvärre många yngre tjejer som har henne som idol. Eller hade. Detta var väl en sex, sju år sedan. Kanske mer. Skitsamma, men - klart det är sorgligt. Och det tåls att ses alla verkligheter, om det så är i dokumentärform, eller att man läser i en tidning eller bok, eller ser det med egna ögon, kanske lever i det. Ingen kommer undan att stöta på destruktivitet och droger. Men alla gör det väl i olika grad.
Men när det på något konstigt vis romantiseras med rosa fluff och tramserier så är det illa. När yngre nappar på "trenden". Som många gjorde. Jag kände flera tjejer som skar sig för hon hade så och det är snyggt. Och så att de mådde dåligt (var i någon kris, identitetskris).
Försöker akta mig för att ej formulera mig dumt, trampa någon på tårna. För det är inte min avsikt.
Det finns så många som är kända numer, fast de egentligen inte gjort något. Inte på det viset som man tänkt sig tidigare, politiker, filmstjärna och så vidare. Utan nu kan vem som helst bli känd.
Att kliva ut och tala om en sorglig berättelse, det ser jag inget fel på. Att upplysa andra, och själv bearbeta. Också kan nog en dokumentär som fångar det som sker, just i stunden, ge många som ser på den uppvaknanden - men också, det motsatta.
Har så svårt att ta ställning till det där. Jag har själv levt i sus och dus, av vissa anledningar, på vissa vis. Så kan inte döma någon.
Men just detta fenomen. Jag förstår det inte. Man kunde och kan se yngre tjejer (och killar) marschera runt och nästan se till att folk skulle se deras ärrade armar. Här brukar man ju säga att det är ett rop på hjälp. Men detta måste väl vara något helt nytt? Förr skulle folk hävda sig med fåniga upptåg, vem vågade mest.
Men nu är allting så mycket extremare. Mår folk sämre? Är allting så stressigt och alla är så uppe i sitt, att vissa känner sig ensamma, att de inte syns och gör vad som helst för att synas?
Ja, skulle kunna gå hur djupt som helst på detta.
Tycker inte man ska skämmas och skyla upp sig i ett tält på sommaren om man har ärr, det är inte det jag säger. Men visste jag att jag hade tusentals ögon på mig, yngre, lättpåverkade.. Vet inte. Kan knappt förklara.
Nu har ju just Berny valt "strålkastarljuset". (Ok, överdrift, hon blev väl populär, sedan glömde folk henne, jag har inte hört något om henne på år?) Att berätta sin historia, det är starkt och bra. Att dela den med omgivningen, och inte bara nära och kära, det är det jag inte riktigt vet. När man är mitt uppe i missbruket och kaoset för man klev fram om blev offentlig, och är det. Då finns det två skaror 1. De som inte bryr sig om Berny öht. 2. Eller de som tycker sig känna igen sig i henne, och kanske t o m inspireras.
Är detta verkligen bra? Verkligheten ska inte gömmas undan, förstås, människor som mår dåligt, har missbruk finns det gott av. Det är en verklighet. Också allt krångel med vården, skickas runt, vårdköer, medicinering till vansinne istället för terapi. Så ser verkligheten ut.
Tycker bara det är synd att så många fick för sig att de kanske skulle skära sig. (Visst, de kanske ändå hade gjort det förr eller senare..)
Men det var samtidigt glammigt, till och från, tjejiga kläder i rosa, uppsminkade kvinnor som hade kul och festade, snygga väninnor, sus och dus. Det tilltalade väl yngre. Sedan fick de se baksidan av myntet också.
Nä, vet knappt själv vad man vill säga med detta. Jag vet inte särskilt mycket om Berny som person, sett dokumentärer, och läst artiklar. Men inte boken. (Kommer aldrig göra heller). Och menar inte att yttra mig negativt emot B. Men tror faktiskt inte denna dokumentär var bra för 1. B själv. 2. "Inbitna fans".
Vill också poängtera att man inte bagatelliserar destruktivitet och människor som skär sig. Något är ju inte "bra". Men nu känns det som att osäkerhet i tonåren (vilket är normalt) verkar kunna leda i drastiska beteenden av självdestruktivitet, när det kanske kunde fångats upp och personen kunde fått prata med någon istället, t.ex.
Fast så är det väl allt.
Dokumentär? Ja. Rekommenderas? Tvivelaktigt.
(Min kommentar blev till flera och ett väldigt långt inlägg, haha. Men kan bli så med ämnen som intresserar eller åsikter som är starka).
(Men har man inget bra att säga - säg ingenting alls).
(Undra om tonårspojkarna i USA hoppade runt av lycka och ville bli som Charlie Sheen efter alla utspel de senaste åren? Haha. Tvivlar starkt på det.)
Verkar som tjejer, rockstjärnor, modeller och dylikt lever destruktiva liv, då är det ändå "glamouröst". Folk inspireras. Folk vill leva så.
Men hur ofta brukar vi säga, "Fy fan. Parkbänks-Leffe, han lever livet han. På sin parkbänk. Synd man inte har det så". Det lär ju inte hända.
Dokumentärer eller att media följer en viss person, fungerar så länge de är unga och snygga. Eller då som.. Berny, haha.
Fast verkligheten ser väl inte alltid så ut. När någon gått ned sig för hårt så slutar folk bry sig om personen, ändå så.
Denna dokumentär tåls att se för att få en inblick. Absolut. Men tänker mig att en dokumentär med lyckligt slut, och destruktiv början och mitt samt en dokumentär där det faktiskt slutar riktigt illa. Det är ju vad man oftast får se. Därför är väl detta format av intresse med. :)
Men vad hade dokumentären för syfte? Att skrämma, upplysa? Att berätta om sin vardag? Och vad var tanken med det - visa verkligheten som några har?
Känns bara ointressant att dunka de i ryggen som kanske lever på att de levt destruktivt, offentligt. Medan de bor i en fin lägenhet i Stockholm och är ute på klubbarna, utelivet och i svängen. (Nej, detta gör en inte lycklig, menade inte det). Antagligen med massor av vänner också. (Vissa är dock säkert likadana varandra - så, uppmuntrar/drar ner/skapar förståelse?)
Det jag vill ha sagt är att det räcker med denna typen av människa. URSÄKTA - dokumentär.
Det finns folk med missbruksproblem, inga hem, inga vänner eller någon familj. Som när "Hemlös" eller vad det hette gick på SVT.
"Usch. Vad hemskt, de måste sova i trappen varje natt". Och så vidare.
Ja, så är det för vissa. Att de förlorar allt med sitt missbruk. Medan andra har alla "rätta" element omkring sig, kanske pengar, utseendet.
Men då är det helt plötsligt något att se upp till ibland. Hycklerier.
(Var jobbigt för mig att ens skriva snygg i texten. Berny ser lite ut som en skata. Detta är väl inlägget som får mig avstängd, om man det kan bli!)
Jag tror att boken, liksom dokumentären var ett sätt för henne att bearbeta sin sjukdom. Det var en del av terapin och hon var en av de första ungdomar i Sverige som faktiskt dokumenterade sitt liv som självdestruktiv och schizofren. Att sedan ungdomar travade efter henne i början på 2000-talet var möjligtvis inget hon hade räknat med från grunden. Självbiografin drog in pengar, då hon säkert inte hade några andra inkomst-val.
Att hon skulle bli en så stor ikon för dåtidens "emo-kids" hade jag ingen som helst förståelse till. Skall man avguda någon som mår psykiskt dåligt och gå i dennes fotspår? Nu för tiden spelar Emo-kids oftast på uppmärksamhet och det har blivit en populär image bland ungdomar, men det är fortfarande en gåta om varför man skall skära sig för statusens skull när man egentligen inte mår dåligt, för folk skär sig för bagatell-saker idag, eller skyller på att de mår dåligt när folk uppmärksammar deras rispor på armarna.
Vore synd att sluta när man är på topp. Skämt åsido.
Ville bara påpeka att jag inte kritiserade dig Greigh, som lade ut den.
Dokumentären i sig är värd en stund av din tid.
Menar mest, vissa mår dåligt, stänger in allt, vissa mår dåligt och bråkar med folk, vissa mår dåligt, och skadar sig. Mycket som görs, det är också för att få uppmärksamhet. Bli sedd.
Och Berny tillfrisknade väl aldrig i dokumentären? Inte sett den på länge. Vad hon gör idag vet jag inte..
Att ge någon som söker uppmärksamhet, fel sorts uppmärksamhet kan också bli fel. Då lever man på den uppmärksamheten för stunden, men snart blir det tomt och man måste flippa mer för effekt och reaktion.
Sorgligt. Synd vården inte får fler resurser.
(Och för att vara både hård och kritisk, blir ändå förbannad när någon rispat sig i armen och hamnar före i kön. Antar det är ett måste om man skadar sig, ja. Men väldigt många grubblare som antagligen sällan ventilerar, eller talar om sina känslor, som kanske får vänta ännu längre i vårdköerna, tills det blir för sent. För Lisa femton år återigen stulit en flaska vin av sin morsa, och sneat ur för att sedan skada sig. Ja, det är hemskt. Men lika hemskt att den som skriker mest, hörs mest tas in först. Om och om och om igen. Medan folk som är inåtvända blir skuffade åt sidan.
Att de som kan kontrollera sig, de får vänta lite. Jag tror dock de som inte agerar ut, bland folk, det är dem som man borde prioritera. Eftersom det nu måste prioriteras, vården har för få resurser.
Jo, svävat ut, hit och dit mellan Berny, samhälle och droger i allmänhet. Så, TS, smutsar ner din tråd totalt med svammel utan slut.
Varsågod. Haha!
(Ja, allt detta är mina åsikter och tolkningar.. Någon som sett eller upplevt annat, kanske tycker annat).
Berny åkte på ett återfall för två år sedan och höll på att mista livet. Idag är hon drogfri, har det stöd som behövs och mår hyfsat bra. Men nu har ju "internet-hatet" fått en hög status den senaste tiden och Berny sitter högt upp på den listan får jag väl säga. All den uppmärksamhet hon fick har vänt sig till kränkningar och nedlåtande och jag tror definitivt att hennes tidigare "fans" har vänt henne ryggen sedan en lång tid tillbaka. Hon har ingen annan än sig själv att betrakta.
Vården i Sverige är värdelös och det spelar ingen roll om hur mycket man diskuterar den biten. Det kommer inte ske några drastiska händelser på en mycket lång tid.
Nej, precis. Därför man var noga med att säga att man ej så mycket visste om henne. Men antog att du kanske kunde kasta lite ljus över situationen.
Om det är ett vis för henne att bearbeta, då är det absolut bra. Men har på något vis lite fått uppfattningen om att hon ändå inte hade något emot att bli känd. Att få den uppmärksamheten. Har för lite kunskap om henne, i allmänhet. Men tänker, det är bok (böcker) och dokumentärerna? Vi följde henne UNDER hennes kamp? Det är ju ganska unikt på det viset, absolut.
Jag vill väl sätta skygglappar på kidsen, haha. Och tänker mig att dokumentärerna ska sluta med att de styrt upp sig. (Fast egentligen, bättre att se hur jävla skit det faktiskt är att hamna i "sådant". Bara det inte romantiseras…)
Nu vet jag i och för sig inte vem som bidrog till romantiserande av just Berny. Eller varför så många hängde på.
Men förstår du min undran, folk verkade se med beundran på henne (och även om hon vann kampen idag, drogfri, så var hon ju inte det då?) Nej, säger inte att man ska se ned på det heller. Men hon visade ju det för vad det var. Och det kan hon ju faktiskt få uppskattning för. Tänkte mest, syftet, var det för att folk skulle se och förfäras över hur illa det kan gå eller annat.
Men, då kan man anta att anledningen är att visa sanningen, och bearbeta. Vet inte varför jag tänker att allt skall sluta "bra", haha. En missbrukare sitter och ser hennes dokumentär, för att finna inspiration. Det lär ju skita sig. Åtminstone inspiration åt rätt håll. Får acceptera att det kanske varken är skrämselpropaganda från helvetet - men inte heller uppmärksamhetsh*reri till det extrema som var anledningen.
Var då sanningen, nuet, dået, situationen, kanske att höras och berätta, vissa känner säker igen sig och tänker skönt, är inte ensam. Och så hennes egen bearbetning, om man förstod dig rätt?
Nej, finns väl en poäng i det du säger med. Att det var någon annans förtjänst att hon blev ikon för emokidsen.
Jag är väl lika kass som alla andra, ser en viss person ut så, klär sig så - då är de så, mina fördomar stämmer alltid, haha.
(Och nä, är inte proper och ordentlig själv. Ändå är man duktig på att döma!)
Var intressant att höra lite mer, faktiskt. Men kan nog bli farligt att få en viss sorts status, som missbrukare (när man vill fylla något tomrum, om det så är med alkohol, droger, sex, självskadebeteende). Man är omtyckt, folk ser upp till en. Så rycks det ifrån en. Det kan nog bli minst lika förödande, så.
Nä, men är väl Nancy Spungen-fenomenet om något. Knappast något nytt. Och många före Nancy också. Trasiga kvinnor, som på något vis får status/blir igenkända. Slutar sällan bra. Bevisligen.
Korrekt. Ska man sätta igång med vården så kommer inläggen aldrig sluta.
Ungefär som mina, redan nu, heh.
Jag kan inte svara utifrån hennes perspektiv, jag känner henne varken utan eller innan. Men mycket av hennes tankar och funderingar hittar du säkert i hennes andra bok "Känn pulsen slå" från 2008.
Hon är en självgod och mediakåt individ, ingen tvekan om saken och varför folk såg upp till henne handlar bara om image och ingenting annat. Sure, hon var "modig" och kunde gå ut till befolkningen och visa vem hon var, hon kunde också få fjortisar att framstå som Justin Beiber-skrikande fans, men till vilken nytta egentligen? För att kunna chockera?
Berney Pålsson har bevisligen haft sin stund i rampljuset och nu får hon smaka på den motsatta medicinen. Att hon sedan kan sitta och älta sina problem på sin blogg gör ju definitivt inte situationen bättre (trots att jag själv vet hur befriande det är att få skriva av sig ibland). Men i hennes situation så handlar det om så mycket mer, jag tror att hon njuter av den kritik som hon får emot sig och det är under en längre tid inte heller hälsofullt.
Man kan ju inte det, nej. Men det finns plats för var och en, så att säga. Därför är dessa dokumentärer väldigt intressanta. Särskilt de med en sorglig twist, av någon anledning.
Jaha, visste inte alls vad bok nummer två hittade. Vingklippt Ängel 666 trodde jag. Nejdå. Jag kan väl utgå ifrån att du läst den. Var det så att den faktiskt var bra, eller att man fick grepp om henne som person bara?
Nog är det intressant med olika människoöden, olika människoliv. Men finner hela situationen och upplägget motbjudande, till en viss del. Och inte för drogerna. Utan för att det paketerades på ett vis som skulle snappas upp som, det blir bättre (för de som är i skiten) eller för Svenssons (som chockerades över att det kan vara så i vårt samhälle). Utan det snappades upp av de identitetslösa, eller sökande, snarare. Det har jag väl knappast statistisk på. Men gjorde bedömningen ifrån människor i min omgivning, hur de agerade. Allt - kläderna, sminket och skära sig, det anammades omgående. (Som tur var inte drogerna. Blev mer till mig då.) Man satt på första parkett och såg spektaklet. Att detta är på riktigt.
Ok, att en liten grabb vill spela fotboll som… Zlatan. Men ah, här har jag hittat något för mig, skära mig, som min idol. Det verkar som de negativa sakerna lockar folk mer.
Men klart, man var själv elva, tolv, tretton, fjorton och yrade runt och skulle "hitta" sig. Alla är ju där, vid någon punkt. Undra varför människor hellre identifierar sig med en offentlig person som de känner mår skit som de, på samma vis, än som någon som gör något bra - som man själv är bra på? De flesta lämnar ju dock detta, eller börjar spela black metal. Skämt åsido.
(Förlåt, nämna bm och Berny i samma tråd. Det måste vara en synd om något).
Ja, det har du förmodligen rätt i. Bara uppmärksamheten fås, så är det bättre med negativ än ingen. Eller att bara kunna säga/tänka, allt de säger vet jag redan och intala sig att man är oberörd.
Så - har babblat och babblat om vad man anser om B när hon var "populär", och liknande situationer. Skulle inte kunna slå på dokumentären för någon ändå, och säga VARFÖR man gjorde det. "Där var ännu en trasig människa, ja". Avtrubbad? Möjligt. Men får ändå vibbarna av någon form av överlägsen och trotsig attityd, som du nämnde. Om det går dåligt för henne, lång kö till behandlingshemmet, då finns en ursäkt att flippa lite mer, vara lite mer arg, slippa släppa tryggheten av att allt är "skit" och att våga försöka.
Nu var din beskrivning av dokumentären bra. Och där kan man väl finna dina åsikter också av vad du tycker om den.
Men nä, ungdomar, släng på mods-trilogin istället, för tusan. Män i mustasch, istället för Berny benso.
Jag har varken läst Vingklippt Ängel eller Känn Pulsen Slå. Detta för att jag själv var med när vågen yttrade sig som starkast, jag såg hur folk (främst lättpåverkade tjejer) tog åt sig av böckerna och började att leva i en falsk identitet. Jag har bara hört om Berny via folks röster och givit Berny Blue-dokumentären en chans, av ren nyfikenhet. Men böckerna har jag faktiskt inte ens hållit i.
Jag har haft mina konflikter med mig själv alldeles för många gånger. Jag har varit psykiskt sjuk sedan tidig ålder, men jag har aldrig låtit någon annan påverka mitt sätt att leva. Jag har en egen identitet och hittade mig själv när jag var 17 år och har levt med upp och nedgångar i halva mitt 26 åriga liv.
Ja, jag är en "stark" individ som kan stå upp för mig själv, det har jag ofta hört, och att jag är så bra för att jag klarar mig utan medicin och droger trots mina bekymmer. Men jag har försökt att se mina psykiska besvär som en positiv möjlighet att strida mot mina demoner, samt inspirera folk i liknande situationer.
Jag tror på godhet och fri vilja och därför har heller aldrig Berny eller någon annan påverkat mig särskilt mycket. Folk får leva som dom vill, men att ta över en annans identitet i hopp om uppmärksamhet och status är bara sorgligt och oförståeligt.
#9 Egentligen kan man ju inte säga annat än att jag håller med.
Klart det kommer finnas saker där ute som kommer påverka människor som söker sig själv. Det är inget att sticka under stolen med. Och det är ju förstås inte så att B har ansvaret för en hel generation.
Som du förmodligen förstod så syftar man bara på att vissa har en tendens att få deras trasiga livsstil tolkad som "glamourös". Ja, åtminstone tilltalande.
Så det har ju mycket, mycket mer att göra än just hennes böcker och dokumentären, ingen som helst tvivel om det.
Som vilsen har ju det en tendens att bli så att man identifierar med något annorlunda. Vilket inte är negativt i alla fall, förstås (tvärtom!).
Men det är synd att det ska gå så långt för att folk ska känna sig sedda. Inte sant? Att man anammar någon annans kamp emot sig själv.
Nej, precis. Också varit i kontakt med vården sedan unga år, och är fortfarande. Alltid varit noga med att inte förlita mig på någon medicin. Verkar som många får medicin, som ska ske med något form av samtal, men det där med samtal, hjälp och stöd rinner ut i sanden. Men recepten fortsätter komma.
Mycket går att lösa och hantera. Och medicin kan väl vara en temporär lösning, på det viset. Men är väldigt anti att det ska vara den slutgiltiga lösningen.
Man har sett många omkring sig som missbrukar medicinering. Och det är förstås tragiskt. Också att det är möjligt att bara ringa och förnya gång på gång, utan uppföljningar.
På den biten beskyller jag vården. Hur de ibland tar så lätt på att skriva ut både det ena och det andra.
Fast som vi snackade om tidigare, vårdköer till förbannelse. Och det är ju inte vården i sig som har tabbat sig där.
För att få hjälp måste folk ju gapa, skrika och spåra ur. Då får man förtur också. Svårare om du samlad kan kontakta vården och berätta hur du mår. Känns som det inte blir taget på samma allvar allvar då, faktiskt.
Alla som känner att de behöver är förstås fullkomligt berättigade att söka hjälp. Men uppfattar det oftast som att folk som är mer slutna är dem man oroar sig för.
Vill påpeka att man inte dömer någon, även om man kanske uttrycker sig lite klantigt, och att det man säger inte är ren fakta, utan personliga upplevelser och observationer.
Flummade som vanligt ut ordentligt. Men håller med dig i allt du säger. Och såg också på dokumentären förut när man fick nys om den.
Man är då bra på att hålla det kortfattat!
:P
Helt enkelt - verkar som dessa människoöden lockar unga och osäkra till att tro det kanske är så man måste bete sig för att bli uppmärksammad. Ja, det händer till och med.
Och menar inte att lägga ansvaret på människor med olycklig tillvaro som blivit uppmärksammade heller. (Vore ju hemskt om berörda eller anhöriga läste och tog det så. Så lika bra att klarlägga!)
Viktigt att ta upp allt, bra och dåligt. Verkligheten är ju som bekant inte en dans på rosor.
Läste ett reportage om henne för många år sedan i Aftonladet eller Expressen ( minns inte så noga ) och det berörde mig något enormt. Hela reportaget var ett enda stort skrik på hjälp.
12# Berätta mer? Misstror dig ju icke - utan snarare tvärtom.
#13 Minns inte så mycket mer än att det handlade om att hon inte fick den vård hon behövde.
Vem får det egentligen?
Sjukvården i Sverige är patetisk.