Dokumentärer iFokus

Dokumentärer

Etiketterdokumentärfilmerbiografi
Läst 216 ggr
Fornöga
2025-12-02 14:22
1

Lundell -"Hudlös" eller "hutlös"?

Dokumentären ”Joakim – Ett övergivet barn” om och med mediaprofilen Joakim Lundell väckte stor uppmärksamhet när den sändes på TV4 i början på året och nominerades till TV-priset Kristallen 2025. Lundells berättelse om sin barndom och uppväxt går tillbaka till hans självbiografi "Monster" från 2017, men nu har journalisten Bo-Göran Bodin i en granskning (Dokument inifrån, "Hatet" på SVT) gått igenom handlingar från myndigheter, domstolsprotokoll och utlåtanden från ungdomspsykiatrin och inte funnit några belägg för Lundells version.

Det "pikanta" är att Lundell just på SVT lett "Hudlös", ett program om ungdomar som i likhet med honom själv har haft en trasslig uppväxt men lyckats vända det till något positivt.

https://www.svt.se/kultur/dokumentarfilmarens-kritik-mot-medierna-blir-ledsen

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Joakim Lundell är en av Sveriges nya makthavare. I mer än tio år har han delat sitt liv och sin vardag med publiken genom sina allt större konton på sociala medier. Men vem är han egentligen? Vad är sant och vad är falskt om hans uppmärksammade barndom? Och vad hände när Joakim Lundell och hans bror blev fiender - och Sveriges största Youtubedrama briserade? En undersökande dokumentärserie av Bo-Göran Bodin.
Fornöga
2025-12-02 14:29
0

Lundell hävdar själv att SVT "misstänkliggör ett barn", medan Bodin å sin sida menar att det är en fyrtioårig makthavare man granskar.

Källa.

Joakim Lundell är starkt kritisk mot SVT:s ”Dokument inifrån: Hatet”. Nu svarar journalisten Bo-Göran Bodin som ligger bakom dokumentären.
beem
2025-12-02 14:35
0

Var dokumentationen om hans barndom riktig ? Barn kan ju ha en tendens att inte berätta man vill skydda sin förälder.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fornöga
2025-12-02 14:43
0

#2 Det är en öppen fråga- som du säger, barn kan vilja skydda sina föräldrar (samtidigt som andra kan lockas att ge en missvisande bild). Dokumentären kanske kan ge ett trovärdigt svar, det återstår två avsnitt.

Kalle Johansson
2025-12-02 14:47
0

Har inte sett några dokumentärer på TV alls och inte några av hans senare "filmer" heller för den delen. Däremot några gamla YT-videos. Och vad ska jag säga efter att ha sett 30 minuter gamla YT-videos?

Frågan är ju om han bara är en Skådespelare i sina filmer? Ingen stämplar ju ex Jack Nicholson som en mördare bara för att han spelade en grym roll i filmen The Shining.

Så jag har sett alldeles för lite av denna Lundell för att ha en uppfattning.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

Fornöga
2025-12-02 14:57
0

#4 Inte heller jag har av eget intresse följt Joakim Lundell, varken på TV, i böcker eller i media. Däremot är han ju i högsta grad en offentlig person- ingen lär ha kunnat undvika att se hans namn i rubrikerna eller höra hans namn spridas (inte minst av honom själv). Förmodar att det bidrar till att det fortsatta intresset kring TV-serien kommer att vara stort och därför förtjänar att uppmärksammas även här.

• Redigerat 2025-12-02 14:58 av Fornöga
OberonsMatte
2025-12-02 15:18
0

Jag har inte sett "Hatet" ännu, men när jag såg "Joakim – Ett övergivet barn” verkade det ganska tydligt att han förträngt en del saker som sitt eget beteende under uppväxten (t.ex. att dottern i fosterfamiljen blev rädd för honom). Om man förtränger obehagliga saker man själv har gjort kanske man även förvränger minnen av andras beteenden och skapar egna minnen även om det inte är medvetet..?

Sajtvärd Katter iFokus

Fornöga
2025-12-02 16:29
0

"Det vi är på väg att se är en drabbning mellan två medievärldar, med helt olika spelregler. Och där det inte på förhand är klart vem som kommer vinna", skriver Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten i en väl avvägd krönika i GP

Programledaren Joakim Lundell har länge berättat öppet om sin traumatiska barndom. I nya <a href="https://www.svtplay.se/dokument-inifran-hatet" id="link-f03ae8c333a471177b28aa85bbe2536e">Dokument inifrån</a> bemöter hans mamma anklagelserna för första gången. Det visar sig också att det inte finns några handlingar från socialtjänsten som styrker hans historia. Betyder det då att det inte är sant? <br/>I skärningspunkten mellan ”god publicistisk sed”, offrets rätt att berätta om sin upplevelse, samt Lundells mäktiga plattform, ser Emanuel Karlsten en kamp mellan två medievärldar.
  • Redigerat 2025-12-02 16:31 av Fornöga
Fornöga
2025-12-02 16:31
0

#7 Gunilla Brodeij på Expressen kultur tror däremot att många journalister som tagit Lundells version för given har anledning att "skruva på sig".

I SVT:s dokumentärserie ”Hatet” nagelfars dokumenten som bevisar att Joakim Lundell skulle tala sanning om sin barndom. Gunilla Brodrej menar att ansvarsbördan vilar tung på medierna.
Crucio
2025-12-02 16:57
0

#6: Förträngning av minnen är en myt, det sker inte. Däremot finns det vanlig glömska. Men mer troligt i ett sådant här fall är ju ren förnekelse, d.v.s. att man helt enkelt inte vill kännas vid sina egna problematiska beteenden.

Sajtvärd på Skrivlust

OberonsMatte
2025-12-02 16:59
0

Nu har jag sett första delen och tycker att den bekräftar det jag misstänkte redan efter "Joakim- Ett övergivet barn".

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2025-12-03 13:32
0

#9: Ja, det jag menar kan även kallas förnekelse, dvs. när något är så jobbigt och svårt att tänka på att personen inte klarar av att acceptera den sanningen. Det skulle även kunna gälla för övriga familjemedlemmar, men att inte heller fosterfamiljen vågade ha kvar honom stärker familjens version. När ett barn med ångest- och aggressionsproblematik p.g.a. flera diagnoser befinner sig i en svår period är det svårt att tro att det är helt korrekta minnen av faktiska skeenden som skapas och bevaras.

Sajtvärd Katter iFokus

alva03
2025-12-03 13:57
1

https://www.svt.se/kultur/rekordmanga-anmalningar-mot-lundell-dokumentar

En sak är klar "all advertisment is good advertisment". Läste den här artikeln och kände att gud jag måste kolla den första dokumentären och SVTs för detta drama får en att undra liksom hur sidorna skilldras. Och jag har aldrig brytt mig om lundell innan så ig det är lyckat!

MVH Alva <3

Det har strömmat in anmälningar till Granskningsnämnden efter första avsnittet av SVT:s dokumentär ”Hatet” om Joakim Lundell. ”Det har nu kommit in 1 200 och det är rekord för detta år”, skriver Helena Dal pressansvarig vid Mediemyndigheten.
Crucio
2025-12-03 22:38
0

#11: Jo jag håller med om det, och att det låter som att det är vad som kan ha hänt i den här situationen, om han inte helt enkelt ljuger. Men just förträngning av minnen är något annat och en seglivad myt som ofta kommer upp i sådana här situationer och diskussioner, så ville nämna det.

Sajtvärd på Skrivlust

Fornöga
2025-12-09 07:44
1

Del 2 (av 3) kommer på SVT ikväll, men kan redan nu beskådas på SVT Play.

När Joakim Lundell och hans bror Christofer ”Chrippa” Berg blir fiender - startar ett av Sveriges största och mest infekterade syskonbråk. På Youtube har det gjorts hundratals videor om konflikten, som tillsammans haft tiotals miljoner visningar. Men vad händer när en helt vanlig barnfamilj - mot sin vilja - dras in i ett smutsigt spel utan regler på internet? En undersökande dokumentär i tre delar av Bo-Göran Bodin. Del 2 av 3: Sekten.
Fornöga
2025-12-10 12:42
1

För en oinvigd känns det, efter att ha tagit del av dokumentären, nästan ofattbart hur dessa så kallade youtubers kan tjäna sådana pengar på skvaller och oförskämdheter om sina konkurrenter, och hur de kan dra till sig mängder av följare som på djupaste allvar slungar ur sig liknande infama påhopp. 😮

Fornöga
2025-12-11 15:12
1

#15 "Det som förut var löst skvaller när du satt hos frissan sprids nu för en miljonpublik,", skriver Linda Hjertén i en självkritisk och angelägen artikel i Aftonbladet.

Joakim Lundell-dokumentären har väckt frågor om mediernas ansvar. Men också mediekonsumenterna – oavsett om du följer SVT eller Youtube – bör tänka till. Jag k
Fornöga
2025-12-15 10:28
1

TV4 fälls i Mediernas etiknämnd för att man i dokumentärserien "Joakim – ett övergivet barn” låtit Joakim Lundell komma med anklagelser mot sin mamma.

"Fällningen i Mediernas etiknämnd medför att TV4 måste publicera beslutet samt att kanalen ska betala en expeditionsavgift på 32 000 kronor. Men det innebär inte att TV4 automatiskt till exempel måste be om ursäkt eller avpublicera serien", skriver TT/Expressen.

Det var fel av TV4 att låta Joakim Lundell komma med anklagelser mot sin mamma. Nu fälls kanalens dokumentärserie i Mediernas etiknämnd.
Fornöga
2025-12-16 09:04
1

Del 3 ikväll på SVT1. Serien ses nu och fram till 16 december 2027 på SVT Play.

En hemlig chatt ger svar på Joakim Lundells verkliga roll i det hatiska ”Chrippadramat”. Och från oväntat håll kommer information som sätter boken Monster och Joakim Lundells uppmärksammade barndomsskildring i ett helt nytt ljus. En undersökande dokumentär i tre delar av Bo-Göran Bodin. Del 3 av 3: Chatten.
Fornöga
2026-04-27 12:15
1

De 2406 anmälningar mot "Hatet" som inkommit till granskningsnämnden har klingat ohört, dokumentären frias av nämnden.

Källa.

SVT:s dokumentärserie Dokument inifrån: Hatet, som handlar om en välkänd influencer, frias av granskningsnämnden. Mediemyndigheten har tagit emot 2 406 anmälningar som i huvudsak gäller om innehållet var partiskt och felaktigt.
  • Redigerat 2026-04-27 12:15 av Fornöga