Barn som vill byta kön
Nån som såg den igår? Eller har sett den innan? Den gick på 4an ganska sent.
"Brittisk dokumentär från 2009. I Amerika är det lagligt att ge barn under 16 år hormonblockerare för att stoppa den annalkande puberteten. Det görs för att man sedan ska kunna följa upp med hormonbehandlingar så att de kan byta kön. I den här dokumentären möter man tre familjer där barnen känt att de är födda med fel kön och därför vill genomgå ett könsbyte. Åttaåriga Josie föddes som pojke men har levt som flicka sedan två år tillbaka. Kyla är också åtta år och föddes som pojke men har alltid föredragit tjejiga saker. De två har båda fått diagnosen gender dysphoria, transsexualism. Sextonårige Chris föddes som flicka och började sin behandling för att byta kön när han var 14 år. Även 19/11."
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Har inte sett den, verkar lite knepigt men visst, är det så så är det väl bra om dom får byta. Förstår dock inte hur man ska blockera den annalkande puperteten när man är 16 år? Den börjar ju ofta redan i tolvårsåldern..
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja men absolut. Ingen ska ju behöva gå omkring och må dålig, kanske t.om blir självmordbenägen för att personen känner att han/hon föddes i fel kropp, bara för att samhället tycker att det är fel att byta kön.
Likadant med homo/bi/trans/queer.
Så länge man är lycklig så ska man få leva hur man vill oavsett vad samhället tycker. Tycker jag iallafall.
Hmm ja det var ju lite konstigt?
#1 Fast det står ju under 16.
Jag har sett den innan, tyckte den var intressant. :)
Dock var det länge sedan jag såg den nu, så jag minns inga direkta detaljer.
Jag tyckte det var intressant att få lite mer inblick i hur det känns att vara född med fel kön, och personligen tycker jag det är ett bra intiativ med tidiga insatser.
#4 Okej
ja visst var den intressant.
Problemet är ju att de är så unga. Dvs det finns en stor risk att de ångrar sig senare i livet. Men samtidigt verkade ju dom i filmen vara väldigt säkra på sin sak. Svårt det där.
Jag tänkte också på det där med att ångra sig, fast som du säger så verkar de ju veta vad de pratar om, plus att de får ju ordentliga utredningar, vilket borde minimera risken för att något skulle bli fel.
#6 Ja det är ju sant! Det är ju bra att man har det.
Lite sent ute här.
#5 Det är ju därför man börjar med behandling som skjuter upp puberteten det är ju lättare att få en kropp som känns rätt om man inte gått igenom puberteten men skulle barnet ändra sig kan det ju sluta med medicinerna och helt enkelt gå igenom puberteten lite senare än vanligt.