Palme
Ikväll börjar en dokumentär om Olof Palme, i 3 delar. Den är 3 timmar lång. Den som visades på biograferna var drygt 2 immar.
"Den uppmärksammade dokumentärfilmen, här i en längre serieversion. Inledningen skildrar Olof Palmes uppväxt på ett högborgerligt Östermalm, hans ungdomsår, studierna i USA, hans politiska uppvaknande och mötet med Lisbet. Olof Palme framstår som de ungas röst, en svensk Kennedy som gör kometkarriär efter att ha blivit upptäckt av Tage Erlander. Under ett händelserikt 60-tal blir Palme bl a högertrafikgeneral och möter militanta kårhusockupanter i Stockholm. 1969 väljs Olof Palme till Socialdemokraternas partiordförande och blir landets nye statsminister."
Från TV-tablån. Jag rekommonderar alla att se den.
Tack för påminnelsen! Jag såg bio-versionen, den var verkligen sevärd (och rörande).
Mycket har man hört förut. Men intressant att höra lite om hans barndom och ungdom.
Antar sista delen handlar mest om mordet. Finns för övrigt dokumentärer på Youtube som tar upp olika spår, bl a polisspåret. Vilket dom flesta jag känner tror mest på.
När sänds sista delen?
Vet inte. Men ingen risk om man missar. Det visas minst 20 repriser efteråt 
Tisdag 1 januari kl 21 på svt1 kommer ett avsnitt.
#6 Bra, krockar dock med film men tur att svt play finns
Det mesta visste man redan, bland annat alla rykten som folk spred om honom.
Det var ganska mycket sådant i rika hem på den tiden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tips:
:)
Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...
#10 Såg den på Youtube men kunde inte hitta del 2 och del 3.
#11 har jagt upp del 2 och 3 idag :)
Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...