Dokumentärer iFokus

Dokumentärer

Etikettallmänt
Läst 1122 ggr
[lucke]
0

God Jul!

…önskar jag er och tipsar samtidigt om dokumentären Kvinnan i skogen som kommer ikväll kl 20 på svt2Glad

[

Kvinnan i skogen

](/program/kvinnan-i-skogen)

20:00 - 20:50 Idag, 20 december 2012

Fotograf: © SVT

Svensk dokumentär från 2012. Edit från Sjöskogen i Dalsland föddes döv. I hela sitt liv bodde hon ensam i en stuga i skogen med sina djur. Hon försörjde sig på olika tillfälliga jobb och låg aldrig samhället till last. Det gick många rykten i byn om Edits förflutna, sådant man bara talar om bakom stängda dörrar. 2010 dör Edit 92 år gammal. Kort därefter börjar filmaren Rebecka Rasmusson nysta i historien om Edit och hennes förflutna. Även 21/12 i SVT2 och 22/12 i SVT2.

[GIKmio]
0

Och så visar det sig att hon var miljonär? Glad God Jul.

[lucke]
0

Tungan ute

[MonEnil]
0

Det var en intressant dokumentär, men som dessvärre lämnar många frågor obesvarade då personen inte längre var vid liv. Man undrar hur och varför hon egentligen var eller blev döv, och hur det skulle ha varit för barnet att växa upp så isolerat på 50-talet med en mor som var dövstum. Man undrar också om det var dövheten som gjorde att myndigheterna ansåg henne gravt imbecill och steriliserade henne.

God Jul!

[lucke]
0

Förr krävdes det nog inte så mycket mer än att vara lite udda för att klassas som imbecill/idiotRynkar på näsan

Jag tyckte mig se att de visade en snutt ur  Gubben i stugen direkt efter- nån som vet när/om den kommer visas?

[sakring]
0

God jul själv och alla ni andra som gillar dokumentärer.