Dokumentärer iFokus

Dokumentärer

Etikett: musik-konst
Läst 1864 ggr
[TrevorS]
0

Mystiskt brev 100 år gammalt!

Ett 100 år gammalt brev ska öppnas live idag. Står på paketet att den inte får öppnas förrän 2012.

Titta på brevet live när de öppnar, kl 18.00 men du kan redan nu titta på kameran som är riktat mot brevet:

http://www.vgtv.no/#!id=55544

Vad tror du ligger där i?

Lägger dem som konst, du kan se en "dokumentär" här om brevet historia.

Mitralis
0

Spännande Glad Måste jag titta på.

[TrevorS]
0

Vad tror du ligger i?

jbbw
0

Nå, vad låg däri?

[TrevorS]
1

Brev från kungen, tygstycken med broderingar, protokoll m.m. Kul grejer men 100 år är väl att ta i. Skrattande

[GIKmio]
0

Påminde lite om breven som inte fick öppnas förrän 50 år efter Selma Lagerlöfs död.

[TrevorS]
0

#5. Vad var det för brev? Eller tänker du på de breven som hon skrev till sin "älskarinna"?

[GIKmio]
0

#6 Ja det var kärleksbrev till en annan kvinna men också en del opublicerade manus.

jbbw
0

Vilken besvikelse, 100års strikt förvaring för något så betydelselöst…

[TrevorS]
0

#7. Trodde man hittade detta strax efter hennes död när de delade upp dödsboet, men det ska jag inte yttra mig om då jag inte känner till det mer än att det skrevs brev. Glad

#8. Fast vet inte om det var betydelselöst, i breven som fanns med var ju från kungen så det kan vara en stor historisk roll med hur kungen var och tänkte i Norge. Sedan på protokollen kan man ju se folk som kanske inte finns registrerat i andra register som kan vara bra och se vilka som var med under vissa händelser. Jag tyckte det var spännande att följa och fortfarande spännande med vad allt handlar om, informationen är ju på väg att komma. Glad

Hoppas lite på att de ska göra en dokumentär om brevet, hade varit jättekul att se dess gång och vad de trodde att det skulle göra för något att öppna det nu och varför den skulle ligga i 100 år.

jbbw
0

#9 Jo jag hoppas ju så klart innerst inne att vi ska få ut någonting utav det, av någon anledning så ville han ju att vi först nu skulle få tillgång till informationen.

[TrevorS]
0

Jo precis, 100 år. Kanske man hade en annan bild av kungen på den tiden och han ville visa eller få honom ihågkommen på något sätt vet man ju inte. Den var ju mening att vara för en familj, men paketet vandrade ju iväg och slutade i soptunnor och liknande som det står i historien om brevet.

[GIKmio]
0

Intressant också om man tänker på att det bara var några år efter unionsupplösningen från Sverige. Det säger en del om hur gamla breven var.

[TrevorS]
0

#12. Ja precis, så de är ju inte så meningslösa från den sidan heller. Skrattande