Earthlings
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En dokumentär om hur djur behandlas i vårat samhälle. Väldigt stark film.
Har själv inte sett den, måste först samla mod då jag finner denna typ av dokumentärer väldigt psykiskt påfrestande att se. Men den ska vara bra. Ni som "vågar" se den får gärna berätta hur den var!
Hela dokumentären här:
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Den där kommer jag inte fixa att se. Jag kan inte se när djur far illa. Förstår inte heller hur vissa människor tänker/känner inför djuren. Det är så otroligt respektlöst, speciellt de som plågar djur för att sälja skinn, så att de fina damerna ska kunna stoltsera i sina pälsar.
Men det är bra ändå att dessa dokumentärer göres så att folk får upp ögonen.
usssh ussh h usshh kolla totlt 10 sekunder, vid 0:31 ingefär…
FY FAN ALLTSÅ det var det ända jag kollade, 10 sek vid 0:31..
Ska jag berätta vad som händer utav dessa 10 sek?
#2 Ja berätta gärna! För jag vill inte se med egna ögon…
En levande gris placerad på en snurrplatta ungefär.. Den börjar rotera alltså'' rullarunt'' på samma ställe. Samtidigt ser man hur grisens hår slits av tills den är helt hårlös, det gick på ungefär 6 sek. (grisen lever fortfarande) sen tar en man upp något som ser ut som en svets fast med större lågor och börjar steka grisen där den ligger.. Där stoppade jag. Förfan alltså.
#4 Men fyfan vad vidrigt!! Att man kan behandla djur på det sättet! Det är en av anledningarna till varför jag är vegetarian. Köttindustrin är vidrig! Det händer så mycket hemska saker bakom stängda dörrar. De behandlar djur som en stycke kött och inte som ett djur med känslor… Och grisar är ju ändå lika smarta som 3-åriga barn. Nä fy vad hemskt…
Förstår att du stoppade där. Tror jag undviker denna dokumentär jag också.
Jag har sett hela, med undantag för några tillfällen då jag inte tittade för att det var för vidrigt.
Den är väldigt bra, man får verkligen se insidan av djurindustrin och klädindustrin etc. Den är uppdelad i 5 delar tror jag det är.
Dock verkar det mesta materialet vara gammalt, men kan inte säga säkert.
Tycker det är en film som alla borde se. Även om man vet mycket av vad som händer inom djurindustrin så chockas man ändå flera ggr om när man ser på den här filmen. Man vet inte allt vad som händer där bakom gallrena.
Det är superviktigt att djuren som vi äter ska ha det bra tills att de slaktas. Men det håller inte djurindustrin med om… otroligt känslokalla mördare är de. Kolla så får ni se.
#6 Kul att du delade med dig!
FY F*N vad FRUKTANSVÄRT! :( jag är "halv vegeterian" dvs jag äter fisk och skaldjur och kan hända att jag äter kykling elr kalkon ibland. Men trots det fick jag otroligt dåligt samvete när jag såg dokumentären.. ja jag såg hela men vissa scener var för hemska så var tvungen att titta bort. Jag kan också säga att jag mådde jätte illa av den och jag till och med grät!.. Det är mycket psykiskt påfrestande att se de här typerna av dokumentärer och jag kan förstå varför så många blundar för det och inte vill veta av det för som sagt: DET ÄR SJUKT I ALLRA HÖGSTA GRAD!!! något måste för fan göras! :@
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
#8 Strongt gjort att se hela! Ja det är verkligen sjukt, finns inga ord. Precis, nått måste göras! Det kan inte fortsätta såhär…
#9 det värsta är att det händer och att det händer mer än vi vågar tänka oss att det gör. Nästan lika illa är det att människor blundar..
#10 Precis, dags att öppna ögonen.
Jag vill se men vågar inte, vet att jag kommer må dåligt av det en längre tid… I vilket land/länder utspelar sig detta?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#12 Tror det är filmat runt om i USA. Men är inte säker.
#12 #13
Jag kan säga, och vara ganska säker på, att det är inspelat i främst USA och Kina/japan.
#12 Det utspelar sig i Usa, tyskland(?), indien, japan och kina (? minns inte riktigt?)
tyckte det mest utspelade sig i USA dock allra mest.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3
varför tror ni att det har gått så lång med köttindustrin?
jag vill säga att det är i grunden är pga den dramatiska ökningen av människor på jorden.
#17 Ja att befolkningen har ökat är nog en av orsakerna. Men också att köttet har blivit billigare och att världen blivit rikare. Och köttindustrin är just en industri, där allt ska gå snabbt och vara så billigt som möjligt, som i vilken industri som helst. Och eftersom det är så stor efterfrågan på kött så ska allt gå snabbt och då får djuren illa. Då skiter man i en human djurhållning, för det kostar pengar och tar tid…
Vi måste minska köttkonsumtionen och försöka sprida kunskapen om alternativ kost. T.ex så finns det ju en hel del vegetariska substitut så som sojaprodukter, tofu, quorn som dessutom är nyttigare än kött.
#18 ja precis. det skulle vara en bra lösning att försöka få upp förfrågan om sojaprodukter, tofu och quorn. och framför allt få upp människors ögon för det. jämna ut vågen för kött och vegetariska substitud så att säga.. Kanske till och med göra som man gjort i kina: att limitera antal barn som får födas per familj..? jag anar att man kommer att bli tvungen till en sådan drastisk metod lite längre in i framtiden.
nr 1: det är inte så himla djur och naturvänligt att äta vissa vegetariska produkter, tex quorn, som man kan tro. Eftersom att de har palmolja i sig, och den står som 1 eller 2 oftast vilket betyder att det är det som det finns mest utav i produkten.
Det dom gör är att skövla en massa skog för att plantera palm som växer väldigt fort för att sedan få ut palmolja som de kan ha i den vegetariska maten vi kan köpa.
Men är det snällt mot befolkningen och djuren som lever i skogarna/området där dom skövlar? Nej. Dom tänker ju inte ens på dom. Och detta används i produkter vi kallar vegetariska.
sen nr 2: här i Sverige så håller vi oss till en rätt vettig nivå ändå. Det är väl främst afrika och indien som får alldeles för många barn. Och det beror mycket på att de inte får lära sig om preventivmedel, eller att de inte får utbildning, eller att de inte kan tjäna såpass mycket att de kan pensionsspara osv. (då de vill ha många barn som kan arbeta för dom när de är gamla och inte kan göra det själva).
Det som dom gör i kina är att om du får mer än ett barn, då får böter under många års tid, och med det får ett rent helvete att klara dig ekonomiskt, även om det bara är mannen, en fru och ett barn i bilden. samtidigt som du arbetar med jordbruk och sliter ihjäl dig för att få allting att gå runt. Jag tror även att de kan ta ifrån dom huset eller annat så att de får det ännu värre.
Det anser inte jag är ett sätt att försöka få ner populationen på. Det är tortyr på det viset att: Du har inget val, Om du råkar få ett till barn, och inte vill lämna bort det/döda det etc så kommer du få det förjävligt resten av livet. och du FÅR INTE bestämma om du vill ha ett till barn eller inte, du får INTE det helt enkelt och om du skulle få det så kommer du få betala upp över huvudet för det, som straff!
Jag tycker det är hemskt.
Jag tycker att vi ska försöka hitta andra lösningar, som tex trycka in i huvena på presidenterna i afrikas länder att preventivmedel inte är nåt djävulspåhitt (det är tabu att prata om sex och preventivmedel och de medger inte att det är ett problem de har med AIDS osv, och vill då inte lära ut någonting om preventivmedel.)
Detta är enligt mig skamligt och det ÄR tortyr för afrikas människor.
Man häpnas ju av hur jävla idiotiska dom är, de som vägrar hjälpa sitt folk, som har är en av världens största sjukdomar. De bara vägrar inse, det är tabu. Det gör mig förbannad.
Indien vet jag faktiskt inte riktigt hur det kommer sig att de är det andra landet i världen med flest människor (efter kina).
Jag gissar på att det är liknande med att de vill ha många barn för att de sedan ska försörja resten av familjen och föräldrarna när de blir älde. Men de är väldigt många, inte långt under kina.
Kina har ju reducerat antalet barn per familj under en längre tid, men det har inte indien, så jag gissar på att indien säkert snart kommer gå om kina om inte nånting görs.
Någonting borde göras, det är alldeles för många människor på jorden. Men man ska inte göra det på ett sådant sätt så att folk kommer lida och dö pga det. Det måste finnas något sätt att lösa detta på, ett vettigt sätt som inte skadar folk.
Det är vad jag anser iallafall! :)
#20 Intressant att höra din åsikt :)
Usch, detta är de enda typer av dokumentärer som jag verkligen intresseras av (allt med djur egentligen) men jag tror inte jag skulle klara av att se på detta.. vet alltför väl hur alla stackars djur behandlas för att våga se det med egna ögon. Men vi får väl se!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#22 Känner samma sak som dig. Det gör ont i själen av att se den här typen av dokumentärer.
fy!! måste sammla lite mod innan jag ser den här filmen. Mår dåligt redan efter jag har sett trailern :'( något måste göras.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hittade ett klipp med en amerikansk man som pratar om just kött-, mjölk-, os industierna. Han har MYCKET rätt i det han säger och jag ska faktiskt försöka bli helvegeterian nu. Det han sa fick mig att vakna upp ännu mer.
jag avskyr verkligen när folk ska tala om för mig, eller andra, vad man ska och inte ska göra. Han menar ju att alla som äter djur mer eller mindre är såna helt jävla idioter och man aldrig blir en bra människa ifall man fortsätter med det. Jag avskyr verkligen när folk försöker pracka på en saker och åsikter, alla får väl fan välja själva…
jag försöker förbättra saker och väljer noga vad jag äter för kött och ägg tex som inte har skadat djuren på de mest brutala sätten. Är inte det tillräckligt bra då på nåt vis? nej juste, jag måste sluta helt och hållet för att jag kan visa att jag är en bra människa… >_<
sen så finns det inget som heter hel eller halvvegetarian. Antingen är man vegetarian eller inte.
Jag har sett den tidigare, och det är en av de bästa dokumentärer som gjorts. Visst är den väldigt ärlig och hemsk, men jag tror att det är det enda sättet att få alla trångsynta människor att få upp ögonen för hur dåligt och orättvist många djur behandlas runt om i världen.
ja.. mer sånt här borde visas på tv!
Har sett denna dokumentär själv, tog det i etaper för att klara av att se hela. Det var det hemskaste jag har sett, psykiskt påfrestande, många stunder man grät och mådde illa. Efter att jag har sett den filmen, blev jag vegetarian. Har vart det sen förra sommaren, och idag är ost det enda jag äter i mejeriväg.
Jag är väldigt mån om djur, har själv 6 marsvin. Älskar hela högen. Hemskt att tänka att man faktist gör djurtester på dessa små grisar, gör ont i själen på en.
Fruktansvärd dokumentär, en ögonöppnare. Det har ju knappast blivit bättre idag. Förkommer än hemska saker inom djurhållningen, bara att gå in på PETA:s hemsida, så hittar man en del. Även Djurens rätt har en del som visar hur djur i Sverige har det.
#29 Bra val att bli vegetarian!
det är ett viktigt sätt att protestera på.
Det är fruktansvärt…
#28, kan du inte svara på mitt inlägg?
Jag såg hela den sjunde oktober förra året, och det ledde till att jag slutade köpa kött från slaktindustrin (något jag tänkt göra länge men aldrig fått gjort då jag inte visste exakt HUR illa det var), det enda kött jag köper nu är från ren och vilt, och jag skulle också kunna tänka mig häst och kanin om det är från Sverige, men aldrig mer något från de stackars djuren i "köttfabrikerna".
Vad gäller kyckling, gris och de andra vanligare djuren är inte Sverige mycket bättre än det man ser i Earthlings. Jag har hört om fall där grisar blir kokta levande (man stoppar ned dem i kokande vatten för att få av pälsen, och vissa har inte blivit ordentligt bedövade), och livsförhållandena ska vi inte prata om (länk till svensk film om kyckling).
Och jo, det ÄR djurvänligt att äta mer vegetabilier, soja osv.
Ja, man hugger ned regnskog för det. MEN - 50% av all säd som odlas, och hela 95% av alla sojabönor som odlas (och vilka man hugger ned regnskog för att odla) - används för att mata djuren som hamnar på våra tallrikar.
Så att säga att det inte är vänligt för miljön eller djuren att äta mindre kött är helt enkelt inte sant. Ju mer kött vi äter, desto mer regnskog skövlas.
Jag skulle aldrig be någon att bli en vegeterian, jag är ju inte ens det själv (förutom där för ett halvår innan jag fick tag på renkött), men vi borde sluta äta så MYCKET kött. Folk idag i rika länder som Sverige har ju kött till allting, ofta flera gånger om dagen, utan att tänka på det.
För det är billigt. Och gissa varför det är billigt…
Och en sista sak - på en affär här i Karlstad, så finns det ovanför köttdisken två stora bilder - en på några kor ute på en ENORM äng, och en annan på några söta kultingar som gosar med bonden i en stor box med stora mängder ren halm.
Det är LÖGN, så ser det INTE ut, inte ens i Sverige. De borde ta ned de där bilderna, då det bara är ren och skär lögn.
Så, nu ska jag hålla käften, det här inlägget var nog lite överstyr med tanke på kategorin.