P3 Dokumentär
Måste ju tipsa om att lyssna på dokumentärer. Programmet P3 Dokumentär är otroligt intressant. Nutidshistoria, kriminalfall, ja, allt möjligt. Personer som var med berättar själva. Väldigt intressant! Alla går att ladda ner som mp3-filer. Rekommenderas varmt.
Länk till programmets hemsida:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2519
Länk till arkivet med alla dokumentärerna:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2519&grupp=8967
Cats are like potato chips - you can't have only one!
Jag har nämnt denna vid tidigare tillfälle. Men är programmet nedlagt? är samma dokumentärer man kan ladda ner från sveriges radios hemsida som det var i somras. Inga nya har tillkommit.
Jo det har kommit nya - men de ligger inte på arkivsidan - gå in på programmets hemsida i stället. Nya för i år är Spelskandalen 1990, Svenskarna i finska vinterkriget, Mordet på Carolin Stenvall, Amaltheadådet och i morgon sänds nästa som handlar om Billy Butt.
ok tack.. mina favoriter är om Ronnie Pettersson och Västtyska ambassaden.
Oj, svårt att välja favoriter … jag tycker alla är bra. Det är så bra just att människor som var där får berätta. Samtidigt berättar ju speakern storyn bakom händelserna. Väldigt bra gjorda tycker jag. Ska jag välja några favoriter så blir det Baltutlämningen, Svenska Vietnamrörelsen, Vipeholmsexperimenten och så är jag ju sjukligt svag för "true crime" så det finns många gobitar där.
Jag har hört alla utom de allra senaste - störd … jag vet :D
En del dokumentärer är inte bara tragiska utan också roliga. Bland annat dokumentären om Ny demokrati där Bert Karlsson berättar gamla historier
och alla vet ju hur Bert kan berätta underhållande. En viss Leif GW Persson finns med i några av dokumentärerna. Kan vara till glädje för någon. Inga namn nämnda 
ALLA älskar väl Leif GW Persson :D
Haha, det där måste ju kollas opp
#7 Jag lyssnar just nu på dokumentären om mordet på Carolin Stenvall - där är din älskade Leif med ;)
Vet att han är med i några fler också, men på rak arm kan jag inte säga vilka. Tipset är dock att du fokuserar på de dokumentärer som handlar om mord :D
#8 IB-affären tror jag eller om det var bordellhärvan. Eller båda.
#8 Ska kollas upp, tack
Ja, IB borde det ju vara - där var han ju rätt så inblandad när det begav sig. Catrine Da Costa också kanske? Men jag minns inte. Skulle väl iofs kunna kolla eftersom jag har varenda dokumentär nerladdad på hårddisken … men jag är för lat :D
Det står medverkande tror jag där som handlingen står för varje dokumentär. Är bara att söka dokumentär. En dokumentär som som berörde mig illa var den om Scandinavian Star, om norsken som lyckades överleva med sin lilla gråtande son. Frun omkom dock.
En gång i veckan (kommer inte ihåg vilken dag) går i P1 ett program som heter Språket. Jag blir så irriterad på mig själv för när jag läser tidningen ser jag att det sänds 19:03 på kvällen, men glömmer totalt bort det sedan.
Man kan kanske räkna detta lite som dokumentäraktigt?
#13 - ah - ett annat favoritprogram. Lars-Gunnar Andersson är så himla kunnig och intressant att lyssna på. Och de avsnitt du missat kan du lyssna på via webben: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=411
SR:s hemsida fullkomligen KRYLLAR av intressanta program att lyssna på.
Kanske kan starta ett inlägg om det programmet då