Svenska dokumentärer
Är det ingen här som ser svenska dokumentärer? Själv ser jag gärna på dem. Nu senast så tittade jag på Landet som inte längre är, och på 1962.
Dessa som visas från de olika åren som återkommer varje år tycker jag är helt fantatsiska. Likadant så tycker jag de dokumentärerna som gjordes inför sekelskiftet var helt underbara. Jag köpte dem på video. Ska se om de finns på dvd eller blueray.
Faktiskt så har jag inte kollat på så många svenska dokumentärer men jag tar gärna emot tips 
Har däremot kollat på hästmannen som jag tycker är väldigt bra
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
jag tittar en del på svenska dokumentärer
senaste jag såg va På mc genom Alaska den va riktigt bra och man kan se den på Svt play men oxå kanske någon repris har dock ingen riktig koll på dom tyvärr men det kan man ju kolla upp….
Även jag tittar en del på svenska dokus. 
Hästmannen som Amanda skrev gillar jag starkt. Och så gillade jag Kokvinnorna. Snickeriet och Plötsligt i vinslöv är ju riktiga klassiker. Så finns det ju Mods-trilogin av Stefan Jarl som jag ska ta och ladda ner (så fort jag köper ny dator med mer minne). Och Christer Pettersson-dokumentären tycker jag är ganska bra. Det är väl dom jag kommer på. Så finns det ju en hel del bra serier också.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag såg också Landet som inte längre är igår, och så såg jag om Hooked for life på kvällen. Mods-trilogin har jag sett några ggr, men det var länge sen nu. Men jag får mer och mer svårt att se tragisk verklighet- tycker det är urjobbigt. Tyckte tex det var jobbigt med korna som blev ivägskickade (till slakt?) i Landet...
#4 Såg du om Hooked? Var den så bra?
har inte hunnit se den än.
Ja, den var faktiskt det
Gillade musiken i den, sånt gör mkt. Sen är det så häftigt med folk som skejtar så där bra. Se den, så får du säga vad du tyckte sen
#6 Kul när man hittar dokumentärer som man gillar lite extra! Det ska jag göra 

- Redigerat 2023-08-20 10:20 av Pyttelite
verkar som jag ahr en del att ta igen 
Missade tyvärr kokvinnorna när det gick på tv
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
På mc genom Alaska såg jag också, den var bra. Rekommenderar verkligen, 100 Svenska år, som gjordes inför sekelskiftet. Det är 8 timmar sammanlagt.
Triologn om Modsen har jag också sett även om det var ett bra tag sedan.
Jag tittar på all slags dokumentär….
Svtplay.se och under fliken Dokumentärfilm har ett fantastiskt utbud av svenska dokumentärer.
De senaste dagarna (ligger hemma förkyld) har jag hunnit se Paradiset, Pangpangbröderna, Kungaslupen Vasaorden och Vasa 1628 del 1+2.
Jag kan rekomendera samtliga! Mysiga, jordnära och beskrivade historier från helt vanliga "Svensson".
Lyfter fram Vasa 1628, fantastiska beskrivning och bra bilder.
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
Har någon sett dokumentären om fotbollslaget Grunden BOIS? Jag tror den sändes på SVT för ca 10 år sedan, och att det senare gjordes en uppföljare. Minns att den var riktigt mysig.
- Redigerat 2023-08-20 10:19 av Pyttelite
#13 En underbar dokumentär
Har sett några svartvita dokumentärfilmer från fjällvärlden som visats på SVT ibland på eftermiddagar. Men minns inte namn just nu, men såg en från 40-talet en gång. Om någon är intresserad av att följa samer och deras liv går det ju att googla.
Det är alltid intressant att se dokumentärer från gamla tider… Jag har dock svårt att hitta dem! Nya dokumentärer är ju inte lika svårt att få tag på.
# 15 Har du sett "Hundra svenska år"? Det är 8 timmar om hur Sverige har förändrats från 1900-talets början till dess slut. Den finns hos SVT.
Kom att tänka på svenska hemliga rum. Korta dokumentärer på 15-20 min som visats på SVT. Men mycket intressanta.
17# den serien va riktigt bra 
tyvärr finns den inte längre på SVT Play 
#16: Åh, det verkar väldigt intressant, jag såg just detta klipp från serien… Ådalen var ju en viktig och hemsk händelse, minst sagt. Men det verkar som om hela serien inte finns på SVT Play? 
- Redigerat 2023-08-20 10:18 av Pyttelite
Gillade Svenska hemliga rum. Kanske finns på DVD. Framför allt filmerna från underjorden, tex Falu koppargruva. Såna dokumentärer är jättebra med mystik och gåtfullhet.
# 19 Nej det finns den nog inte men den finns att köpa.
#21: Ok, synd.
Är det bara jag, eller hade SVT Play mer material för några år sedan? Tycker det är lite dåligt med det nu. Kanske handlar om rättigheter och sånt. TV4 Play står jag inte ens ut med, de har ju börjat med mer och mer Premium-grejer osv…
Precis sett Hooked for life. Otroligt bra dokumentär! Bra musik, intressanta intervjuer, bra filmat och ihopklippt. Visste faktiskt inte att svenskar var så duktiga skateboardåkare, och inte heller att WESC grundades av en svensk. Häftigt 
Händelserna i Ådalen 1931 ska skildras i ett ljuddrama i Sveriges Radios P1. Inspelningarna är gjorda i Stockholm och i Kramfors – där produktionen har arbetat med amatörskådespelare från hela Västernorrland.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/skotten-i-adalen-blir-radiodrama-inspelad-pa-plats
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.