Dokumentärer iFokus

Dokumentärer

Etikettsamhälle
Läst 1609 ggr
SharonTate
0

Modstrilogin

Diskutera den fantastiska dokumentärstrilogion av Stefan Jarl!

Wand
0

Aldrig sett. :-S

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Loveradio
0

Skäms när jag säger det, men jag har inte heller sett filmerna. Har inte fått tag på dom så att jag har kunnat kolla. Antar att man måste ladda ner. Men jag vill se dom iallafall, har hört att dom ska vara väldigt bra!

#1 Filmerna handlar om ett gäng tonårskillar och skildrar deras liv i utkanten av samhället på 70-talet. Finns 3 filmer:

- Dom kallar oss mods

- Ett anständigt liv

- Det sociala arvet

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SharonTate
0

Det går att köpa trilogin, som även inkluderar en slutfilm av något slag. Annars går det att ladda ner! Det är enligt mig några av de bästa dokumentärerna som har gjorts, speciellt inom samhällsdokumentärer.

Loveradio
0

#3 Låter bra! Får ta och se filmerna så får jag återkomma med mina synpunkter kring dom.

SharonTate
0

Gör så! Ett intressant tillägg för de som inte har sett trilogin är att den huvudsakligen handlar om och man följer Kenta (svensk musiker) och hans vän Stoffe under deras tidiga liv som hemlösa tonåringar.

jizzy
0

Tycker nog de är Jarls bästa filmer (särskilt de två första), men också väldigt tragiska… Ett måste att se, svensk filmhistoria.

Loveradio
0

Vilken av de 3 filmerna är bäst då tycker ni?

jizzy
0

De är faktiskt ganska olika eftersom det är så lång tid mellan varje del i serien. Tycker kanske mest om den första ändå. De är så unga och naiva. Intressant att filmen först stoppades helt i censuren. Den andra delen är mest mörk och obehaglig, där man får se lite av effekterna av deras liv i tidigare år… Men man måste se alla tre delar för att få helheten.

lagunen
0

Hej,När Ett anständigt liv kom 1979 fick vi ungar då 13 åriga slynglar se den via skolan,Blev att tänka på det när jag läste det här.Är det någon annan som fick det också?Tycker det är lite underligt nu när man är vuxen att en sån liten ort som jag bor i tog ungarna till biografen.Kanske det var en bra ide i efterhand för jag kommer i alla fall ihåg det hela,På den tiden började kommunen ta emot problem barn från Stockholm och placera dom i glesbyggden.Tragiska filmer och musiken tror jag att Ulf Dageby(Nationalteatern)var med på ett hörn och skrev.Tack för mig…

jizzy
0

Visade de bara den, Ett Anständigt Liv? Lite konstigt eftersom det är andra delen i trilogin, och man tappar lite av sammanhanget om man inte sett den tidigare filmen också.

SharonTate
0

#7: Jag tycker personligen att Ett anständigt liv är den bästa, den är lite råare och känns mycket mer realistisk till nutid då man faktiskt ser mycket av det där i dagens läge.

Loveradio
0

Nu har jag fått tag i filmerna. Ska se dom i helgen Glad

[GIKmio]
0

Jag har sett dom även fast det var länge sedan. Finns två svenska klassiker . Stefan Jarls filmer om modsen och filmerna om Jordbrobarnen.

jizzy
0

#12: Grattis!

#13: Jag har inte sett Jordbrodokumentärerna! Men vill se. Ska se om jag kan få tag på dem…