E-nummer Dokumentären.
Dokumentär i 3 delar, här är den:
E-nummer, del 1 av 3
E-nummer, del 2 av 3
E-nummer, del 3 av 3 (om någon kan rätta till denna när den kommer upp på svtplay)
Blev lite förvånad över del 1 där de bara bytte färg på ett vitt vin till rött och smakarna trodde det var rött. Att vi äter med färger. Fast visst, jag brukar koka med en rödbeta med potatisarna för att få en rosa färg på moset. Samma sak att jag ibland sätter färg på potatisen med gurkmeja för att få den riktigt gul, samma med ris. Ser godare ut.
Minns en diskution jag hade, då personen i fråga tyckte att den ena pastasorten smakar godare, varför var min fråga då det är samma deg bara olika form (samma företag). Men ändå så gav sig inte personen, utan den ena pastasorten var godare än den andra. 
Jag spelar in dem för att se vid vid tillfälle. Har i och för sig sett lite snuttar, exempelvis de där ärtorna på burk som de har färgämne i ,för att annars blir de gråa och utseendemässigt oaptitliga.
Klart man äter med färg, jag färgar till exempel potatismos med gurkmeja ibland för att få en gulare färg eller rödbeta för att få den rosa, samma med ris för att få variation.
Just det med ärtorna är ju rätt vanligt, vet själv hur de kan se ut när man kokar ärter och konserverar dem hemma så ser de inte alltid aptitliga ut, men om man använder dem i såser så är de goda.
Tänkte på det där med smaken, som blomkålsoppa ser inte alls så god ut egentligen men är riktigt god. Så visst kan saker som inte ser gott ut vara riktigt gott. Tror dock inte att jag hade velat ha i smakförstärkare eller annan färg även om det ser mer aptitligt ut. Köper vanligtvis inte mycket färdiga produkter eller som är färgade eller har smak tillsatt, så jag får nog mer varningssignal om ärtorna är för gröna, min första tanke är hur de kunnat bli så gröna när de varit konserverade.
Har börjat kolla på dom. Väldigt bra dokumentär än så länge:)
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#0 Som min sambo då, han gillar inte spagetti men makaroner är jättegott.. Konstigt..
Skynda långsamt så går det fortare.
Tack att du la upp del 3 Zabbio.
Ja visst är det konstigt Linnea med det där, men som jag brukar säga, man äter med ögonen. 
1# Jag är också lite sådär, anågende pasta. Favoriserar pastafjärilar. Men det eftersom det brukar kunna bli lite "hårdare" i mitten och mjukare längre ut. Fast det är ju fortfarande samma pasta. :) Så det är väl snarare en konsistensfråga.
Oh.jag är nog lite konstig..men min reaktion.speciellt på ärtorna är att; dom är onaturligt gröna..nästan så man får ont i ögonen..så jag föredrar dom som ser lite grådassiga ut..
Dessa dokumentärdelar finns inte längre kvar på svt, ngn som vet om de ligger uppe ngn annanstans? Hann bara se första delen och det verkade riktigt bra!