The Cove
Har precis tagit mod till mig och sett The Cove. Som handlar om delfinslakt i Japan. Blev helt tagen och vet inte riktigt vad jag ska skriva. Chockerande. Sorglig. Skrämmande. Jag förstår inte hur man kan behandla dessa vackra djur på det sättet… Blir så upprörd och ledsen.
Har ni sett den?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Har bara sett delar av den, klarade inte riktigt av att se den.
Men håller med dig att man blir rörd vid hur de blir behandlade.
#1 Förstår det, såna dokumentärer är ju väldigt tunga att se… Ja det är så himla vidrigt hur vi behandlar dessa fantastiska djur.
Filmen handlar också till stor del om delfiner i fångenskap. Som används i delfinshower. Och det jag reagerade på var hur många delfiner fångas i Japan. Man åker runt i båtar och slår med en pelare under vattnet vilket ger ifrån sig ett obehagligt ljud och då flyr delfinerna i panik i från båtarna, och in mot land. Och vid strandet så väntar olika delfinskötare och väljer ut vilka delfiner de vill ha. Och så fraktas många delfiner till olika djurparker runt om i världen. Tycker det är så fel.
Och i en scen så berättade en fd. tränare (som tränade den kända delfinen Flipper) om hur dåligt Flipper mådde mellan inspelningarna och hur han på slutet var så deprimerad att han slutade andas och dog i delfintränarens armar. För delfiner har tydligen kontroll över hur de andas och bestämmer över varje andetag. Just den scenen var riktigt tragisk :/
Folk glömmer ofta bort att djur faktiskt har känslor.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Såg en dokumentär där de pekade ut delfinerna som ett farligt djur att det var därför man behandlade dem på detta settet. Men det var för att de blir brunstiga, (vet inte om det är rätt ord för delfiner) att de kan ge sig på andra, men inte för att skada utan "kela".
Hört historien om Flipper, därför många inte ville det skulle bli en fortsättning på filmen.
Förstår precis vad du menar. Sådanna här dokumentärer kan jag inte se, har så svårt att sova efter och ligger och tänker.
Oj oj..såg den på TV…det gör så ont..
Men så bra att det avslöjas..
Jag var medveten om mycket av det som presenterades när man såg den. Långt ifrån allt. Men när man ser det med egna ögon blir det mer realistiskt. Man känner sig ganska maktlös när man sådant ser. Och man skäms för att vara människa. Men det är väl inte första gången man känner så.