Vad gör en dokumentär bra?
Som rubriken lyder :) ska den vara underhållande? Spännande? Chockerande? Vad tycker ni?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Att dokumentären är grundad på riktig fakta? Om ej annat framgår. Finns garanterat undantag som jag glömt av. Men kan man kalla det dokumentär då? Hur som helst.. Att det "fångar" ens intresse är väl oerhört viktigt. Sedan är det väl ganska så individuellt vad som fångar ens intresse.
Kanske helt enkelt inte gillar det!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#1 Det finns ju sk. Mockumentärer, alltså fiktiva dokumentärer som är uppbyggda som riktiga dokumentärer. Men som alltså inte är grundade på riktig fakta utan är mer humoristiska och skämtsamma.
Filmer som inte bygger på fakta tycker jag inte man kan kalla för dokumentärer. Dokumentärer är alltid faktabaserade.
Vad är det som fångar just ditt intresse? 
#2 Vad menar du?
Ja, det var nog det jag sökte. Var medveten om det men hade glömt av vad det kallades. För min del är just detta ointressant så. Men DOKUMENTÄRER är intressanta. Ah, bra fråga. Djur, och vacker natur i dokumentärer är alltid speciellt. Och om det berör klimatfrågor blir det ännu mer intressant. Som t.ex An inconvenient truth. Och hur ser du på det hela? :) Vad fångar ditt intresse? Svårt. Jag tänkte påstå att det blev bra om den var "välgjord". Men sett "skakiga" dokumentärer och missbruk som verkligen varit gripande så..
#5 Intressant 
Ja både välgjorda och "råa" dokumentärer har ju sin charm. Amatörfilmare kan ju också skapa väldigt intressanta dokumentärfilmer.
Såg här att alla använde sig av att skriva "#6" t.ex när de något svarade på. Ursäkta, missade! Ganska ny här.
Men jo, det stämmer. Finns mycket bra. Vad har du för favoriter då?
#7 Absolut ingen fara, man kan använda sig av "#" eller användarnamnet för att hänvisa till vilket inlägg man svarar på eller till vem man skriver. Det gör man hur man vill. 
Oj, det finns så många. Serien Planet Earth tycker jag ju är helt fantastisk. Michael Moores dokumentärer gillar jag. Grizzly Man av Werner Herzhog är en annan favorit. The Yes Men - Fix the World är en ny favorit. Air Guitar Nation och The king of kong är väldigt underhållande. Ja vilka mer? Religulous, Food Inc, 18 with a bullet, Dear Zachary, Reindeerspotting… Listan kan göras lång. Men där är några favoriter hos mig.
#8 Planet Earth-serien är fantastisk. Så vacker!
Hehe, ja. Reindeerspotting är nog en favorit också vid närmare eftertanke. Tragiskt. Men det är en intressant dokumentär. Jani skall då iväg till alla medel. Resa. Komma ut. Men den största entusiasmen visas ju när han kommer över droger. Ja, inte så underligt i och med att han är missbrukare. Nu skall man kanske skriva att han VAR missbrukare. Visst dog han för något år sedan?
Michael Moore brukar vara ganska träffsäker, jo!
#9 Ja visst är den! Finns en liknande som heter Blue Planet också och en som heter Home.
Ja väldigt tragisk historia om Jani. Han vann ju tyvärr aldrig över drogerna utan föll dit igen efter dokumentären spelades in har jag för mig. Jo, jag tror han begick självmord några år senare i Kambodja(?) Väldigt sorgligt. Han var envis när det gällde att resa bort från Finland men inte tyvärr inte envis nog för att komma ut ur drogträsket. Det säger ju en hel del om hur svårt det är.
10# Var medveten om Home. Och sett. Men ej Blue Planet. Skall kolla upp det. Jag får lita på ditt omdöme! Nu påstådde du iofs inte att de var bra, haha. Men eftersom du sade att de var lite liknande så antar jag att du menar så.
Lyckas faktiskt inte komma över någon iformation som är likadan angående hans död. Står olika överallt VART det skedde. Underligt. Sorgligt att det slutade så. Han verkade ju stundvis fylld av livsglädje och äventyrslust. Men när man trillar in på heroin är det väl kört i många fall.
Rättning : information.
#11 Haha, jodå Blue Planet är väldigt bra faktiskt. Det är samma producent bakom den som Planet Earth.
Kan också tipsa om Life, har själv inte sett den än men den verkar väldigt bra. BBC gör ju många bra dokumentärfilmer.
Jag kan ju inte med 100% säkerhet säga att det var självmord, men vad jag har läst så var det så. Men död är han iallafall. Kan ha varit överdos också. Javisst… så himla tragiskt. Han verkade ju så sprudlande av energi och livsglädje som du skriver. Ja, det verkar tyvärr vara så.
Förresten AshJ, du får jättegärna skriva en liten presentation i presentationstråden om du har lust. 
#13. Problemet överlag är ju att man trillar över så pass mycket som fångar ens uppmärksamhet. Så det nästan är omöjligt att minnas allt man borde se, eller vill se, haha. Finns för mycket bra! För mycket skit med. Men Life var en av dessa. Som man bestämde sig för att se. Men glömde av det helt enda tills du nu drog upp den igen! Så får tacka. :D
Nej, är det jag också läst. Självmord, men sedan har det i någon annan artikel eller i något annat inlägg stått överdos. Samt olika ställen detta skall ha skett på. Underligt att ordentlig information ej verkar finnas. Fast i vilket fall som helst är det tragiskt så!
Ah, det finns en sådan alltså? Ja, får väl ta mig an det senare idag då eventuellt! Presentationstråden, alltså. :)
#15 Ja visst finns det mycket man vill se
Jag har gjort som så att jag skrivit en lista över de jag vill se och sen checkar jag helt enkelt av den. Det är ganska smidigt. Jag har också skrivit en lååång lista över de jag har sett. På så sätt håller jag reda på det.
Ja det är lite konstigt. Men ja, väldigt tragiskt hur som helst.
16# Jag har samma taktik där. Att föra anteckningar över vad man vill se. Dessvärre så har jag ej haft samma vett som dig och fört en lista över vad man sett. :D Så det blir att man inser efter en halv film att detta har jag ju sett..
Detta med presentation.. Hittar ej tråden! Kanske ej är en fråga som är lämplig för denna tråd och diskussion dock.
#17 Haha jo det blir ju lite jobbigt om man kommer på att man redan sett den.
Presentationstråden finns högst upp i listan på inlägg. Den är fastnålad, alltså har ett orange märke med ett utropstecken i :) Precis under "skriv inlägg"
Haha, vilket blindstyre man är. :$ Tack för hjälpen!
Hoppas någon annan hjälper till att hålla denna tråd levande också!
Life är en mycket bra dokumentär. Den "typen" av dokumentärer fångar min uppmärksamhet mest.
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös