En Djungelsaga
(The flute and the Arrow)
Året var 1957 och jag var tio år. På den tiden hade vi inte TV (införskaffades 1959), och därför var man inte så insatt i fjärran länders kultur och leverna. Så när denna storslagna dokumentar spelades upp på biodukarna var hela familjen och såg den. Far, som brukade somna under filmer, var vaken under hela filmen. *ler*
Filmen handlar om en by i den indiska djungeln, en by som håller fast vid sina gamla traditioner och sin tro. Det jag kommer ihåg var att det fanns en människoätande tiger i byn och att detta var något väldigt spännande och dramatiskt.
Den som gjorde filmen hette Arne Suckdorff. Han gjorde en del andra mycket intressanta dokumentärer och var väldigt känd på sin tid.
Undrar om är är någon som sett filmen. Det skulle vara intressant att se om man blir lika fashionerad idag som 1957. Jag vet inte ens om det finns byar och stammar kvar i Indien idag 2011.
Oj! Det kan jag förstå kändes stort!
Måste ha varit en kulturchock. Har själv inte sett den men blev sugen på att titta på den. Hittade den dock inte på nätet. Man får nog beställa den isåfall. Arne Suckdorff låter bekant.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Lite info om Arne Sucksdorff