Dokumentärer iFokus

Dokumentärer

Etikettallmänt
Läst 2352 ggr
Loveradio
0

Allmänbildning

Tycker ni att dokumentärer har gjort er mer allmänbildade? Och tycker ni att dokumentärfilmer borde ingå i skolundervisningen?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Geru
0

Det finns ju redan dokumäntär filmer i undervisning; jag har sätt så många i skolan att jag kommer inte ens ihåg alla…

Det är ett bra sätt att få utbildning.

Jag ser för det mesta på forskningrelaterade dokumentärer och liknande…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Loveradio
0

#1 Jaså? Själv har jag knappt sett några dokumentärer alls i skolan. Bara några enstaka naturfilmer.

Ja man lär sig ju mycket genom att kolla.

Geru
0

#2 Tror det beror mycket på vilken skolan man gick i och så. Alla skolor i sverige har ju inte samma mål, utbildning, eller åsikt om utbildning:P

Det är väl så att man inte vill ha dokumentärfilmer som försöker direkt påverka, utan sådana som är objektiva är väl att föredra.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Loveradio
0

#3 Jo nog är det så :)

Det kan ligga nått i det. Tycker gott man kan visa t.ex Religilous på religonslektionerna. Så att man lär sig att ifrågasätta religioner.

[MonEnil]
0

En dokumentär jag minns från skolan var en vi fick se i slutet på 60-talet som handlade om Paul Anka, och filmen hade nog redan då några år på nacken. (Då fanns filmerna bara på rulle och visades med filmprojektor.) Det som gjorde störst intryck med den filmen var att han som var en så berömd sångstjärna med skrikande publik ändå verkade så ensam när han satt i sin loge som en helt vanlig ung, gänglig kille. Det är lite märkligt att tänka på nu när många kanske bara känner till honom som Anna Ankas f.d. make…Obestämd

Loveradio
0

#5 Ja det verkar vara många stora stjärnor som egentligen är ganska ensamma när de inte är på scenen. De går ju in i en slags roll när de är på scen och publiken jublar. Men bakom scen är de ju helt vanliga människor och inte alls lika självsäkra som de verkar. Intressant det där.