9/11 dokumentärer
Det finns en hel del dokumentärer om 9/11, men vilken tycker ni är bäst?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Några exempel är ju 9/11: The Falling Man, 102 Minutes That Changed America, The Elephant In The Room, Farenheit 9/11, 7 Days In September, 911 Revisted 2nd Edition, Inside 9/11: Zero Hour.
Jag tycker 102 Minutes That Changed America är otroligt gripande, då den består av material inspelade av ögonvittnen. Det känns nästan som om man själv är där när allt händer.
Alla dessa är så otroligt Amrikanska!
Har inte sett alla du nämner oven, men jag sett de flesta. Oavsätt om det är om 9/11 eller något annat så blir amrikanska dokumentärer lite för mycket tycker jag.
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
#2 Du får gärna tipsa om nån som inte är amerikansk som handlar om 9/11 :)
#3 Absolut, skulle jag gärna tips. Men alla dess 9/11 är lika amerikanska.
Vad tycker du om det jag skriver att "amerikanska dokumentärer lite för mycket"? Förstår du hur jag menar?
FrökenFrisk
#4 Du menar att dom är lite vridna? Och lite överdrivna kanske? Jag tror jag förstår vad du menar och är beredd att hålla med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Länken jag skickar med här, berskriver lite vad jag menar. Tycker det är en "klassisk amerikansk scen".
Varsågoda!
FrökenFrisk
#6 Haha, jo jag förstår hur du menar. Överdrivet och sentimentalt 
Tänker fortfarande på att USA har dödat 4-5 miljoner vietnameser… Tycker inte om USA, dom är krigsgalna och lägger sig i för mycket… Och enligt dom, så tror dom att dom hjälper, men det skadar mer.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag har sett 102 Minuter, och tyckte denna var väldigt bra som en dokumentär. Den bygger på olika filmer från New York-borna samt olika ljudupptagningar, bl a från räddningstjänst och media. Tycker den är naken och gripande.
Det finns en annan dokumentär som jag tror bara heter 911, där det är två fransmän som lever med en brandstation i NY och ska dokumentera livet på brandstationen och även brandmännans jobb. Egentligen så koncentreras dokumentären om en nykomling på stationen. Allt är lugnt och går sin gilla gång, brandmännen är nästan uttråkade. Och så plötsligt inträffar detta. Den ena av bröderna följer med Chief Pfeiffer och hans mannar in i det torn som träffades först. Man kan uppleva hur förtvivlande manskapet är över denna situation. Det är inte alla som kommer hem till stationen. Jag har den inspelad på VHS.
Det finns en spelfilmsdokumentär, där Skådespelare agerar utifrån berättelser från de överlevande, och där kan jag hålla med om att den är lite för "amerikaniserad", men de har ju sina sätt att göra film och européer ett annat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en av de senaste där arkitekter och ingenjörer kommer till tals.