Bästa dokumentärfilmaren?
Har ni någon favorit? :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Bästa vet jag inte riktigt… men två vars filmer som jag gärna tittar på är Michael Moore och Morgan Spurlock.
BBC gör också väldigt många bra dokumentärer.
#1 Kan bara hålla med dig :) Louis Theroux är också en stor favorit hos mig.
jag såg en dokumentär om bulgariens barnhem för utvecklingsstörda. mycket gripande och hemsk men oj vad intressant och förvånad man blir på samma gång!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#3 Den har jag också sett, ja usch vad hemsk den var… man blir så illa berörd :/ men samtidigt intressant som sagt! Den heter Bulgariens övergivna barn. Finns i 2 delar, den andra delen är när dom gör ett återbesök på barnhemmet. Har själv inte sett den än. Men här är länk.
Finns en dokumentär som är i ungefär samma stil, Children Underground. Den handlar om hemlösa barn i Rumänien. Otroligt stark dokumentär. Dessa små barn måste stjäla, tigga osv för att överleva.
#4 tack :) jag som är en dokumentärnörd väljer då att se den dokumentärfilmen ikväll om rumänska barnen istället för att städa ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus
#5 Helt rätt
haha
#5 Skriv gärna vad du tyckte sen också :)
Werner Herzog, egensinnig spelfilmsregissör med storhetstid på 70- och 80-talet har gjort några lysande dokumentärer. Bl a "Grizzly Man" men också en fascinerande film om sin minst sagt komplicerade och eldfängda relation till skådespelaren Klaus Kinsky. Den heter "Min bäste ovän" och är mycket sevärd.
#8 Ja Werner Herzhog gör fantastiska filmer. Hm den har jag inte sett än, får ta och kolla på den
tack för tipset