Historien om LSD
"Dokumentär. Testet 1943 av ett medel som är tänkt att förbättra blodcirkulation slutar med världens första LSD-tripp. Efter detta kommer kemisten Albert Hofmanns medicin att testas vid behandling av psykiska sjukdomar och amerikanska arméns förhör. LSD blir också mycket populärt inom hippierörelsen." källa tv.nu
Imorgon i Kunskapskanalen kl 20.00
Tack för tipset
Såg en dokumentär för c:a 15 år sedan som var så bra och belysande hur de får bl.a soldater att ställa upp på hemska experiment som de ingenting vet om för lite permis till helgen. Och hur detta förstörde deras och anhörigas liv
Någon som såg detta program? Det var verkligen intressant.
Jag såg det och ja det var intressant, har sett en del av dessa program förut så jag var insatt sen tidigare
Vad var det du tyckte var intressant?
Att man började i en ända och slutade i en annan. Det var helt fantastiskt att de det inte var narkotikastämplat i USA och att man använder det som medicin inom psyktriatrin och även experimernterade inom militären.
Är för trött nu men återkommer snart och berättar det jag tycker är intressant(ast) med denna drog
Observera att jag tycker det här är en drog och i mitt liv finns inga snabbfix eller genvägar. Men vad jag gillade med denna drog att man fick en glimt av helheten, att få kontakt med ett större kosmos som alla är en del av.
Och att det faktiskt hjälpte människor vid svår dödsångest då vår kultur aldrig talar om döden för vi inte har någon kunskap om den, och att många tror att det endast blir svart när vi dör. Vilket inte jag själv tror på…
I mitt tycke är vi väldigt outbildade och omedvetna om existentiella frågeställningar och rör oss väldigt snävt i fyrkanten vi lever i. Så att föra in saker som dessa i skolan och ännu tidigare för att vidga oss och även förbereda oss mentalt och känslomässigt för döden när den kommer, för den vet vi kommer förr eller senare.
Instämmer med Gahella. Är ingen förespråkare av droger, men Stanislav Grof var banbrytande med LSD i terapin. Då använder man inte LSD som nöjesdrog utan som redskap och med fantastiska resultat. Sen vet jag hur man i USA experimenterade med LSD på ovetande människor vilket var så jäkla cyniskt och rått att man knappt tror det är sant. Skulle inte bli förvånad om man fortfarande gör så…men med andra medel.
Precis Olaf!
Såg ett Tv-program om hur det tog in intet ont anande soldater som inte hade en aning om vad LSD var för något då det var i sin linda då. Under tiden som de ger dem stora doser filmas dem och man ser hur hela deras värld upplöses framför deras ögon och hur rädslan, skräcken och ångesten fullkomligt tar över dem. Macho som de är fostrade att vara håller de ihop så gott de kan. Men de har innan detta skrivit under en ed där de lovar att aldrig berätta om det här för någon och konsekvenserna blev total alienation och total oförmåga att leva i en relation eller att fungera på en arbetsplats. Tror det var 20 år senare som en av soldaterna som hade varit med började luska i detta och hur illa ställt det var med dem.
Fast av ad som, framgick så förstärktes den sinnesstämning som man redan hade. Var man sur, vrång och vresig så fick man en snedtändning och det måste inte var något vidare.