Dokumentärer iFokus

Dokumentärer

Etikett: psykologi
Läst 10687 ggr
[lucke]
17

Psykopater & Seriemördare!

Jag är fascinerad av ovanstående (missförstå mig rätt) och har läst en del böcker- men nu skulle jag vilja ha tips om dokumentärer! Jag laddar inte ner filmer utan köper allt alt ser på tex svt play och liknande, så gärna såna jag kan komma över "lagligt" sas.Glad

Loveradio
2

Åh jag tycker också sånt är facinerande.

Ett tips jag har heter The Iceman, eller rättare sagt The Iceman: Confessions of a mafia hitman. Handlar om en man som har mördat hundra människor medan han levde ett vanligt familjeliv. Dokumentären består av en intervju med honom och man ryser verkligen av hans känslokallhet. Han är en riktig psykopat, ångrar inget av morden och berättar allt på ett lugnt sätt som om han pratade om nånting vardagligt. Väldigt obehagligt. Del 1 , Del 2

Finns en som heter I, psychopath. "Affärsmannen Sam Vaknin är psykopat. Det ovanliga är att han skrivit en bok om det. Men när filmaren Ian Walker blir intresserad och börjar spela in en dokumentär med Sam går det inte som han tänkt sig." Länk

Bra dokumentär om Charles Manson. Länk

Den här har jag inte hunnit kolla på än, men den verkar bra. Handar om seriemördaren Jerry Brudos. Länk

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[lucke]
0

Tack så mycket för tipsenSkrattande Jag ska kolla opp dem när jag kommer hem! Ja det är oerhört fascinerande med människors (störda) beteende- och väldigt svårt att förstå…

Ladydragon
0

HeHe här finns det en till som har samma "knäppa" intresse

för mig så handlar det till stor del om fascination om hur störda människor fungerar och tänker som gör att jag frossar i sånt här Obestämd

svårt dock med dokumentär tips va rätt länge sen jag såg någon bra dokumentär om det här intresset 
ska fundera o se om jag kommer på något !

[lucke]
0

Vad braTungan ute. Ja, tipsa på baraGlad

[AshJ]
0

Åhjo, ett intresserant ämne. Jag har sett massvis. Sedan var ju långt ifrån alla bra.

Sedan beror det väl på om man vill se något som bara är fiktion, eller som är baserad på sann person eller händelse.

http://www.imdb.com/title/tt0099763/ Henry : Portrait of a serial killer.

http://www.imdb.com/title/tt0285728/ Dahmer.

Haha, strul. Inte fattat helt och hållet hur man sänder med länkar, ena sekunden fungerar det, nästa så säger webbläsaren nej. Så skriver ett par fler som kan googlas fram vid intresse : In the light of the moon, The Boston strangler, To catch a killer, Speck.

Listan kan egentligen göras lång. Finns ju hur mycket som helst. Men som jag nämnde tidigare, långt ifrån alla är bra. Fast i och med att ämnet intresserar så brukar jag vilja se dem, oavsett. Så fler tips finns.

Ursäkta om man upprepat någon film någon tidigare skrivit nu.

Loveradio
0

#5 Åh ska kika in dina tips! Har du sett the Iceman?

[GIKmio]
0

Har kollat efter Andrej Chikatilo, den ukrainske kannibalen, men inte hittat något. Men har för mig det visats en dokumentär på TV en gång i tiden.

[AshJ]
0

6# Jag har läst om den. Och enligt det man läst kommer den ej ut förrän 2013. Så det kanske finns fler? :) Vilken är det du syftar på? Ah, kollade på din länk nu. Verkar intressant. Skall tydligen släppas en film, det var det jag syftade på!

Nu rekommenderade jag förvisso bara lite filmer. Dokumentärer finns det ju en uppsjö av om inte annat som är sevärda. Nu har jag dock inget av namnen direkt i huvudet, dessvärre!

Men ska kolla upp det du länkade. :)

7# Jag har också sett det på tv. Men söker man på Youtube finns det flera att se där!

2007 släpptes också en film vid namn The Gray Man. Jag har personligen inte sett den. Men tänkt att göra det. Handlar om kannibalen och seriemördaren Albert Fish.

[lucke]
0

Tack för era tips! Jag håller även på att kolla opp böcker jag vill läsa om ämnet. Jag har mest sett fiktion om verkliga seriemördare (bla en om Andrej C, två om Manson-gänget, en om Ted Bundy, J W Gacy, A Wournos, en om nån tysk kannibal mfl) men dessa filmer har inte varit så värst bra. Så nu är jag sugen på dokumentärer!

Loveradio
0

#8 Spännande med en film om The Iceman! Var har du läst det nånstans? :)

Jo men vanliga filmer baserade på seriemördare är ju också intressant att se.

[lucke]
0

#8 Såg att Ray Liotta är med i denKyss

[AshJ]
0

9# Finns ju som man tidigare sade, och som alla säkerligen redan vet, en hel uppsjö av dokumentärer. Ett bra tips är väl att kika på Youtube så dyker det upp massor. Men nu kanske du var ute efter lite sådant som folk sett, kunde rekommendera och så vidare. Jag är dock personligen ganska dålig på att minnas namn på dokumentärer, och tycker det brukar vara ganska svårt att komma över sådana på t.ex dvd. Så hänvisar nog till Youtube om ingen annan har andra idéer och förslag. :)

10# Läste det på IMDB om jag inte minns fel. Micheal Shannon ska vara med såg jag. Det kan inte gå fel. Han är väldigt bra på att "spela obehaglig". Winona Ryder var en av skådespelarna också. Tilltalar väl inte mig särskilt mycket, förvisso. Men det kanske glädjer någon. :D

Loveradio
1

#12 Okej  Glad

[lucke]
0

#12 Jag ska kolla både på youtube, era länkar samt hos mina hovleverantörer för att se om de har några dokumentärer. Jag vet att jag sett dokus om seriemördare hos Megastore iaf, få se om Ginza har något.

[AshJ]
0

14# Kan hända att CDON har det. Vill dra mig till minnes att flera av de böcker man köpt om seriemördare kommer därifrån.

[lucke]
0

Jag ska sondera terrängen. Jag känner att jag är på väg in i en ny seriemördarperiodTungan ute

[AshJ]
0

16# Haha! Det låter nästan lite farligt..

;P Nej, men.. hoppas du hittar något då. :)

[GIKmio]
0

Tycker youtube mest har korta klipp som är utryckta ur riktiga dokumentärer. Men när det gäller Mansonfamiljen finns diverse intervjuer. Kollade upp youtube nyss.

[AshJ]
0

Brukar då kunna se hela delar, serier, avsnitt. Men det blir uppdelat vanligen i x antal klipp.

Oavsett, ganska tattig kvalité på mycket på Youtube så det är ju roligare om man finner det på annat vis. Och man slipper sitta framför youtube.

[lucke]
1

#17 Ja, jag såg det nuSkrattande. Menar förstås att jag vill läsa om och titta på demSkrattande

Loveradio
0

#16 Haha seriemördarperiod Skrattande

[GIKmio]
0

#19 om man installerar Youtube downloader kan man ladda ner alla klippdelar och sedan kanske klippa ihop dom. Men är ju bättre om det finns hellängdsdokumentär. Utan avbrott.

[lucke]
0

Känner också att jag helst skulle se film och inte korta klipp på datorn. Denna var det enda jag hittade på GINZA: http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=1511 Nån som vet om den är ok?

Loveradio
0

#23 Åh den lät ju riktigt bra! Nu blev jag också sugen! Och billig var den.

Loveradio
0

Vet inte om den är bra dock, men den låter ju intressant.

[lucke]
0

#24 Gillar att den tar opp lite allt möjligt, även maffiosos. Och bra pris som sagtGlad. Skulle vilja få tag i nån doku om profilerare och hur de arbetar…

[lucke]
0

Jag tänker göra en lite större beställning från dels Ginza, dels Megastore så fort lönen kommer. Men jag hittar inte det ni tipsar om- eller så är det slutsålt! Så himla trist… Har nån fler tips, så släng in dem här tackGlad

[AshJ]
0

27# Såg en dokumentärserie igår om seriemördare. Skall kika upp vad det hette när jag får tillgång till det igen så kan jag tipsa. :)

[AshJ]
0

27# Ja.. Om du inte är på seriemördar-humör då. Då kanske man ska passa sig.

[lucke]
0

#28, 29 Tungan uteSkrattandeOskyldig

[lucke]
0

putteliputtCool

[Glitterregn]
0

Måste bara tipsa om denna dokumentär om seriemördarna Myra Hindley och Ian Brady. Har sett den flera gånger och blir lika fascinerad varje gång. Har inte riktigt fått till det där med länkar än så ni får kopiera länken och klistra in på en ny sida :) http://www.youtube.com/watch?v=t9QR5MCo3M8