Etikett: dokumentärfilmer
Läst 15 ggr
2026-01-25 03:16
0
Dokumentär om internationella rymdstationen ISS
Plötsligt började vatten läcka in i Luca Parmitanos hjälm under en rymdpromenad 2013. I Vetenskapens värld: Livsfara på rymdstationen berättar astronauten om den dramatiska händelsen 400 kilometer ovanför jorden.
– Jag kunde varken se eller andas genom näsan. Jag visste inte när vattnet skulle nå munnen, säger han i programmet.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/astronauten-berattar-holl-pa-att-drunkna-i-rymden
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Plötsligt började vatten läcka in i Luca Parmitanos hjälm under en rymdpromenad 2013. I Vetenskapens värld: Livsfara på rymdstationen berättar astronauten om den dramatiska händelsen 400 kilometer ovanför jorden. – Jag kunde varken se eller andas genom näsan. Jag visste inte när vattnet skulle nå munnen, säger han i programmet.
2026-01-25 03:18
0
Livsfara på rymdstationen
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Giftläckor, livsfarligt rymdskrot, misslyckade dockningar och andra olyckor har ett stort antal gånger hotat astronauter och ibland hela den internationella rymdstationen ISS, som cirkulerar 400 kilometer ovanför jorden. Vi får här med de inblandades egna ord höra sanningen om de hisnande olyckor som genom åren skakat om samarbetet kring rymdstationen. Allt berättat av astronauter och insiders från kontrollrummet.