Annons:
Etikettallmänt
Läst 2470 ggr
Jalking
1/7/15, 3:06 PM

När ögonen behövs till annat - Podcasts

De flesta inlägg här utom mina handlar om TV-dokumentärer. Jag vill slå ett slag för radiodokumentärer, och då i form av podcasts. Perfekt när man kör bil, lagar mat, hänger tvätt, snickrar eller vad som helst annat när man behöver ögonen till annat men öronen är lediga.

Jag använder oftast androidplattan med lös bluetothhögtalare eller lurar. I bilen kopplar jag den naturligtvis till bilstereon.
Appen jag använder heter Podkicker Pro. Det ger en perfekt överblick över vad som finns, vad som är lyssnat och olyssnat, låter dig ladda ner vad du vill när du vill så det finns i plattan/telefonen när uppkoppling saknas. Det finns även en gratisvariant som också funkar bra, men priset är så lågt för Pro så jag tycker inte att det är något att snåla på. Kanske finns Podkicker även till iPrylar. I varje fall finns garanterad appar med samma funktion.

När du har laddat ner appen, gå till fliken Podcasts och klicka på ikonen med plustecknet. Där kan du välja svenska som språk och bläddra igenom rubbet, eller söka på t.ex. "Dokumentär". Välj de podcasts som intresserar dig och ladda sen ner det du vill. Lyssna från fliken Downloads. I den fliken kan du sortera hur du vill och lägga upp spellistor så du kan ägna uppmärksamheten åt bilkörningen eller arbetet utan att fingra på plattan/telefonen.

Det finns massor av spännande podcasts. Några av mina favoriter är Bildoktorn, Historiepodden, Mordutredarna, P3 Dokumentär, Språket i P1, Svenska brott och mysterier, Vetandets Värld i P1 och Vetenskapsradion Historia.
Här finns en rätt omfattande förteckning av svenska poddsändningar.

Annons:
[GIKmio]
2/28/15, 9:28 PM
#1

P3 Dokumentär har jag följt under flera år.

Upp till toppen
Annons: