Annons:
Etikettsamhälle
Läst 1747 ggr
Loveradio
4/20/14, 8:21 PM

Om rabies hos människor

Nyligen kollade jag på en dokumentär om rabies hos människor. Den heter "The Girl Who Survived Rabies" och handlar om en 15-årig tjej från Wisconsin i USA som överlevde rabies efter att ha blivit smittad av en fladdermus. Kan rekommendera den. Väldigt intressant och samtidigt läskigt.

Enligt WHO dör mer än 55000 människor av rabies varje år, de flesta bosatta i Asien och Afrika.

Dokumentären finns att hitta på Youtube. Klicka här.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
Loveradio
4/20/14, 8:31 PM
#1

Ett otäckt klipp på en smittad människa där man får se alla stadier av sjukdomen. OBS inget för den känsliga.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Zabbio
4/20/14, 8:36 PM
#2

Ges rabiesvaccin till oss i sverige som rutin? Vi har ju inga kända fall men det finns ju iländer runt oss… För det finns ju vaccin? Men ingen bot?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Loveradio
4/20/14, 8:45 PM
#3

#2 Vi har tur som bor i ett rabiesfritt land, så nej vi vaccineras inte mot det. Bara om man ska resa utomlands och planerar att ha nära kontakt med djur så rekommenderas vaccinering.

Det finns två fall i Sverige av rabies, en man och en kvinna som smittades utomlands av hundar och avled.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Zabbio
4/20/14, 10:35 PM
#4

Fast rabies finns ju i europa och borde kunna ta sig it via land.. plus importen nu med regler osv som lättats. Man kanske borde ta och vaccinera sig för säkerhets skull.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: